Fra uge 43 bliver der lidt færre afgange hos Molslinjen, som dropper den sene dobbeltafgang torsdag og fredag. Det sker, fordi brændstofomkostningerne er så høje, som de er lige nu.
- Frekvens er vigtigt, når man sejler færger for at være attraktiv. Men når omkostningerne bliver så høje, så har vi stærkt fokus på at se, om der er afgange, som ikke præsterer helt så godt, forklarer Jesper Maack, PR- og kommunikationschef hos Molslinjen.
Konkret drejer det sig om de sene dobbeltafgange torsdag og fredag. Det vil sige afgangen fra Aarhus klokken 20.25 og fra Odden klokken 22.10.
Sparet omkring fire procent
Tidligere på året indførte Molslinjen et tiltag, som også er med til at sænke brændstofpriserne. Da blev der lagt fem minutter ekstra på sejltiderne, som betyder, at færgerne ikke har skullet accelerere helt så hurtigt for at komme op i "cruisefart".
Vi snakker millioner af kroner på årsbasis
- Det har sparet omkring fire procent, og det er store mængder. Det betyder noget økonomisk, siger Jesper Maack.
Præcis hvor meget det har sparet Molslinjen, vil han ikke ud med.
- Men jeg kan sige, at vi snakker millioner af kroner på årsbasis.
Balancerer forretningen
Jesper Maack kalder initiativet for rettidig omhu på spørgsmålet om, hvorvidt det er en nødvendighed.
- Vi ved ikke, hvor længe det her varer. Det handler om rettidig omhu og at forsøge at få justeret forretningen, så indtægt og omkostninger kommer bedre i balance, siger han.
Han slår fast, at havde der ikke været krise og stigende priser, så havde man ikke pillet afgangene ud af programmet.
- Hvis de gode tider vender tilbage, så er der klart, at vi kigger på sejlprogrammet igen. Frekvens er vigtig for os, siger han.