- Jeg har drevet bagerforretning i 30 år, og der er ingen tvivl om, at tonen er blevet meget skarpere. Det er næsten legalt at kaste sig over pigerne, fortæller bagermester i Lagkagehuset Michael Spottag.
De seneste dage har TV2 ØSTJYLLAND haft fokus på den grove tone i det offentlige rum.
Ifølge en undersøgelse foretaget af Megafon for TV2, mener tre ud af fire danskere, at tonen mellem folk i det offentlige rum er blevet grovere de senere år.
Vi har piger, der har været så rystet, at vi måtte sende dem hjem fra arbejde. Det er over grænsen
- Vi har piger, der har været så rystet, at vi måtte sende dem hjem fra arbejde. Det er over grænsen.
For nylig kastede en kunde et rugbrød efter en af Lagekagehusets ekspedienter. Efter at Langenæs Bageriet blev til Lagkagehuset, har kunder vist utilfredshed over, at de mener, at Aros-rugbrødet har ændret smag.
- Nogen siger skældsord. Det kan vi fandme ikke være bekendt, så gider de kraftedme ikke handle ved os, fortæller ekspedient i Lagkagehuset Anastasia Penelope Lund Zafiri.
Hun er frustreret over at blive mødt på den måde af kunder, som hun blot prøver at hjælpe.
- Man møder på arbejde med godt humør. Men det er klart, at når man flere gange i løbet af en vagt får at vide, at vi ikke gør det godt nok, så er det svært at blive ved med at smile og være glad.
Det er for nemt at svine hinanden på Facebook
På Facebook oplever særligt bygruppen ’8520 Lystrup’ at tonen og måden, vi taler til hinanden, er blevet grovere. Det blev for meget for Pia Aabo.
- Jeg har set op til flere opslag, hvor folk sviner hinanden til. Jeg så et opslag i fredags, hvor en kvinde opfordrer til, at man snakker med sine børn om ikke at opholde sig på isen. Folk blev vrede og svinede hende til.
Det førte til, at Pia Aabo formulerede et opslag, som hun skrev ud i gruppen.
Jeg tænkte meget over, hvordan jeg formulerede det. Ellers ville jeg få det direkte tilbage.
- Jeg tænkte, at det simpelthen skal være løgn, så jeg formulerede et opslag omkring tonen. Jeg tænkte meget over, hvordan jeg formulerede det. Ellers ville jeg få det direkte tilbage.
Blandt andet skrev Pia Aabo følgende i sit opslag.
- Jeg har ikke noget imod, at folk er uenige med mig. Eller har andre holdninger og meninger. Jeg kunne bare godt tænke mig, at vi prøvede at respektere denne forskellighed.
Opslaget blev taget godt imod. Hun fik mange 'synes godt om' og positive kommentarer.
- Jeg håber, at folk tænker sig om inden, at de skriver noget. Det er for nemt at skrive grimt over Facebook. Man ville aldrig gøre det samme, hvis man stod overfor folk, siger Pia Aabo fra Lystrup.
Administratorer forsøger at holde tonen ren
I Facebookgruppen ’8300 Hjælp Odder’ lægger de et stort arbejde i at holde tonen ordentligt.
- Engang imellem stikker det af for nogen. De kommentarer sletter vi med det samme. Hvis det fortsætter, bliver folk udelukket for gruppen, siger administrator i 8300 Hjælp Odder Brian Holm.
De holder øje med trådene og det, tror han, er vigtigt.
- Hvis ikke, at der bliver gjort noget ved det, så tror jeg, at folk godt kan være bekymret for at skrive noget i gruppen. Det skaber tryghed hos dem, at de har backup ved os, fortæller Brian Holm.