Mindst 10 millioner kroner er italienske og rumænske arbejdere blevet underbetalt på byggeriet af Storstrømsbroen. Det har Voldgiftsnævnet afgjort.
Det skriver fagforeningen 3F i en pressemeddelelse.
Det er absurd, at vores skattekroner går til, at udenlandske kolleger udnyttes på det groveste
Ifølge fagforeningen drejer det sig om 160 italienske og rumænske brobyggere, der i perioden 2021-2023 systematisk har fået for lidt i løn.
Det er blandt andet foregået ved, at den danske virksomhed PK & ECD, der har italienske ejere, har svindlet med timesedler ved at få arbejderne til at underskrive sedlerne uden indhold.
- Det er absurd, at vores skattekroner går til, at udenlandske kolleger udnyttes på det groveste på offentlige byggerier, udtaler konsulent Michael Severinsen, som har ført sagen på vegne af 3F’s Byggegruppe.
Kun toppen af isbjerget
Udover fusk med timesedler er der eksempler på to sæt lønsedler for samme medarbejder for samme periode med forskelligt antal timer, fremgår det af pressemeddelelsen.
Ydermere findes eksempler på at medarbejdere har arbejdet i Danmark i månedsvis uden at have et CPR-nummer, hvilket muliggør skatteunddragelse, mangel på indbetaling af pension og social sikring, skriver 3F.
Det er ikke første gang, at byggeriet af Storstrømsbroen er i modvind for dårlige løn- og arbejdsforhold. Og ifølge 3F er der mere på vej.
- Vi formår jo kun at afdække toppen af isbjerget, fordi virksomhederne gør alt, hvad de kan, for at skjule, hvordan de i virkeligheden behandler vores udenlandske kolleger, der af frygt for fyring og repressalier sjældent tør stå frem, lyder det fra Michael Severinsen.
Han mener ikke, at den nuværende indsats fra myndigheder er omfattende nok.
- Så vidt jeg ved, har statens kontrolenhed ikke fundet fejl i virksomhedens aflønning. Samme virksomhed, som nu er blevet dømt i en klokkeklar afgørelse, udtaler han.
Efterlyser politisk handling
Palle Bisgaard, næstformand i 3F’s Byggegruppe, efterlyser blandt andet en national strategi og handlingsplan imod social dumping og arbejdskriminalitet, som han mener kan være et vigtigt værktøj for at komme problemet til livs.
- Politikerne bliver nødt til at se i øjnene, at problemet ikke bare er kommet for at blive, men også vokser særligt hvor der er udenlandske hovedentreprenører. For dem er arbejdsklausuler bare ord på et papir. Det kræver indsatser både i forhold til offentlige udbud, styrkede kontroller, ID-kort og meget andet, udtaler han.
Han sammenligner med Norge, hvor der arbejdes mere strategisk med en handlingsplan på området. Her halter vi bagud i Danmark, mener han.
- Hvis politikerne mener det, når de siger, at der skal være danske løn- og arbejdsvilkår på offentlige byggerier, også dem med udenlandske hovedentreprenører, så må de komme i arbejdstøjet, lyder det.
Regningen for underbetaling lander hos virksomheden PK & ECD, der er underentreprenør til hovedentreprenøren Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV) på byggeriet af den nye Storstrømsbro i Vordingborg.
Vi ser med meget stor alvor på den her sag og tilsvarende sager, som vi har på vores projekter
Hovedentreprenøren, SBJV, har ikke ville stille op til interview. De har i stedet sendt en skriftlig kommentar til TV2 ØST:
SBJV er i sin kontrakt med Vejdirektoratet forpligtet til at følge de danske arbejdsmarkedsregler.
Dette krav videregives til alle underleverandører af SBJV, men også til underleverandører af underleverandører, som således også er forpligtet til at følge de danske regler og forskrifter.
Hvis reglerne - i en konkret sag - eller hos en bestemt underleverandør ikke overholdes, og underleverandøren får en bøde, så vil underleverandøren til SBJV respektere kendelsen og betale bøden, skriver pressetalsmand for SBJV, Christian Lemvigh.
Fra 42 til ti millioner
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra underentreprenøren, men fra arbejdsgiverforeningen Dansk Industri, der har ført sagen for PK & ECD, siger personalejuridisk chef Tina Lind Larsen:
- Det er klart, det er en sag for meget, og vi tager den til efterretning og den skal efterleves, for vi står på mål for, at vores overenskomst skal overholdes.
- Men, når det når er sagt, var vi meget langt fra 3F i forhold til de beløb, som var på tale. De krævede 42 millioner – hvor vi har været meget på, at det her er beløbet, virksomheden skal efterbetale.
Hun er i øvrigt ikke enig med 3F i problemets omfang.
- Vi kan bare konstatere, at mængden af sager til efterbetaling af udenlandsk arbejdskraft – den er gevaldigt faldet over de seneste år. Så for os at se, er der en øget opmærksomhed på, at der skal betales overenskomstmæssig løn i Danmark – og det er vores oplevelse, at det går bedre, siger Tina Lind Larsen.
Det er Vejdirektoratet, der er bygherre på projektet, der i alt beløber sig til 2,1 milliarder skattekroner.
Her vil sagen få konsekvenser, oplyser anlægsdirektør Erik Stoklund Larsen.
- Vi ser med meget stor alvor på den her sag og tilsvarende sager, som vi har på vores projekter, siger han og tilføjer:
- Det kører helt formelt. Når vi får ting at vide om, at løn og ansættelsesforhold ikke er i orden, så har vi klausuler i kontrakten, som vi så sætter i brug overfor hovedentreprenøren, ind til han får bragt tingene i orden.