Vejrforholdene skulle flaske sig, hvis den første brodrager til den nye Storstrømsbro skulle nå at være på plads inden jul.
Det kræver nemlig et vejrvindue på tre dage uden for meget vind, når en 4.000 tons tung brodrager først skal sejles ud på vandet og derefter hejses op på plads på bropillerne til den nye bro.
Visuelt bliver det noget af et skelsættende øjeblik
Men fredag og de kommende tre dage bliver det forholdsvist vindstille, og derfor slår entreprenøren SVBJ (Storstroem Bridge Joint Venture) til og har påbegyndt udsejlingen af den første brodrager.
- Vi har længe planlagt denne dag, og nu er vi klar til at påbegynde næste fase af projektet med montering af de præfabrikerede brodragere, fortæller projektdirektør Barry Crouchman i en pressemeddelelse.
Brodragerne er de elementer, som forbinder bropillerne og bærer selve kørebanen og jernbanen. Bortset fra de to nordligste og de to sydligste nærmest land, bliver de alle bygget på Masnedø, inden de skal sejles ud og hejses op.
Kræver en meget koordineret holdindsats
Det er Vejdirektoratet, der er bygherre på broen, mens entreprenøren SBJV står for selve opførelsen af broen. Det er med andre ord SBJV, der har besluttet, hvordan brodragerne mellem hver bropille skal bygges og hejses op.
- Visuelt bliver det noget af et skelsættende øjeblik for projektet, og det vil være et spektakulært syn at se de 73 meter lange dragere blive transporteret og placeret, siger Barry Crouchman og fortsætter:
- Fokus er nu på operationen, som kræver en meget præcis og koordineret holdindsats fra alle involverede parter.
Kompliceret proces
Det er en kompliceret proces, når man har at gøre med et 4.000 tons tungt element, der skal fragtes over vand og efterfølgende hejses op i luften - og den første brodrager skal hejses op på bropiller 300-400 meter fra Falsters kyst.
- Første skridt bliver, at slæbebåde trækker prammen ud i Storstrømmen og forankrer den mellem to bropiller. Dernæst skal vi hejse brodrageren op og fastgøre den til det special-element, som er placeret på toppen af de to bropiller, så den er klar til at blive støbt sammen med dem, forklarer Niels Gottlieb, der er projektchef i Vejdirektoratet.
Den samlede proces bliver:
1. Slæbebåde trækker prammen med brodrageren hen til de to bropiller
2. Prammen bliver forankret mellem bropillerne
3. Løftearmene klargøres, løftewirene fastgøres til armene
4. Brodrageren bliver hejst op med et specialbygget hejseværk
5. Brodrageren styres på plads ved hjælp af særlige styrebeslag
Hver enkelt brodrager er 73 meter langt og vejer altså 4.000 tons. Dermed er det indtil videre kun fundamentet til den godt 100 meter høje pylon på midten af broen, der har overgået brodragerne i vægt og størrelse.
En vigtig milepæl
Det er ifølge Niels Gottlieb en markant milepæl for byggeriet, at den første brodrager når at komme på plads inden jul.
For det første vil der nemlig nu for alvor begynde at tegne sig et omrids af den nye bro, når to bropiller til vands bliver forbundet. For det andet er der fyldt godt op med færdigstøbte elementer til den nye bro på fabrikken på Masnedø.
Det er derfor, Ifølge Niels Gottlieb, vigtigt, at man får gang i at sejle brodragerne ud, da der ellers er risiko for, at der sker yderligere forsinkelser på det i forvejen stærkt forsinkede byggeri.
Slæbebåd snegler sig af sted
Processen med at få brodrageren sejlet ud og derefter hejst op foregår i et yderst langsomt tempo.Slæbebåden sejler nemlig med cirka 2 knob i timen, hvilket svarer til en gennemsnitsfart på blot 3,70 kilometer i timen.
Udsejlingen begyndte fredag morgen klokken ni, og Vejdirektoratet forventer, at selve ophejsningen af brodrageren først begynder lørdag. Derfra vil selve ophejsningen tage cirka to døgn.
Er man interesseret i at få del i det spektakulære syn på stedet, er det muligt at placere sig ved Vejdirektoratets informationspavillon for enden af stien ved Ahornvej på Falster.
- Men det kræver nok en kikkert for at få det bedste indtryk, understreger Niels Gottlieb.
Når den nye Storstrømsbro står færdig, vil den være cirka fire kilometer lang med en elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 kilometer i timen og en tosporet landevej til 80 kilometer i timen- derudover får broen gang- og cykelsti.
Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2025 og jernbanetrafikken i 2027.