Op mod 700 liter diesel strømmede i slutningen af august ud i havet. Men store dele af udslippet kunne have været undgået.
Det viser den rapport, som SBJV, entreprenør på byggeriet af den nye Storstrømsbro, har aflagt til Vejdirektoratet oven på hændelsen.
Vi beklager dybt udslippet
I rapporten står der, at dieseludslippet kom fra en generator, der automatisk blev fyldt op med olie.
Men en defekt sikkerhedsventil i generatoren betød, at der blev fyldt så meget olie på generatoren, at det til sidst løb over.
Da det blev opdaget, var der sket et dieseludslip på omkring 50 liter.
Misforståelse førte til mere udslip
En mekaniker blev tilkaldt, og samtidig blev et andet hold tilkaldt til at fjerne den automatiske dieselopfyldning af generatoren.
Men på grund af en misforståelse blev den automatiske opfyldning ikke fjernet, og da man troede, at generatoren var blevet repareret, fik den lov til at køre videre som før.
Det førte til et større dieseludslip dagen efter på mellem 150-500 liter.
Entreprenør beklager
Entreprenøren SBJV har ikke yderligere kommentarer til hændelsen, men Barry Crouchman, der er projektdirektør for SBJV har tidligere beklaget hændelsen:
- Vi beklager dybt udslippet, som er sket fra en tank på Falster, og det må selvfølgelig ikke ske, sagde han og fortsatte:
- Det er første gang, vi har et udslip på byggeriet, og vi vil nu gennemgå vores procedurer, så det ikke kan ske igen.
For at undgå flere dieseludslip har SBJV fjernet den automatiske dieselopfyldning af generatoren, så den kun kan fyldes manuelt, ligesom entreprenøren også har installeret spildbakker på alle generatorerne.
Søværnets Operative Kommando blev også tilkaldt oven på hændelsen, men da diesel opløses hurtigt i havet, vurderede de, at det ikke var muligt at pumpe udslippet op.