Anlæg til grønt brændstof skulle være klar om lidt - forhalet af klage i over 2,5 år

Forsinkes sagsbehandlingen yderligere, kan Vordingborg risikere at miste det store energianlæg med op til 60 potentielle arbejdspladser.

Om kort tid skulle de første dråber af miljøvenligt brændstof være klar til tapning fra et nyt, stort anlæg på Masnedø ved Vordingborg.

Et såkaldt power-to-x-anlæg, der ved hjælp af strøm fra vindmøller og solceller kan omdanne havvand og CO2 til blandt andet grønt flybrændstof.

quote Det er rigtig træls, den bliver udskudt igen og igen

Martin Nielsen, landechef, Arcadia eFuels i Danmark

Men indtil videre står projektet i stampe til stor frustration for Vordingborg Kommunes borgmester, Mikael Smed (S).

- Klagesagen har været i gang i 2,5 år. Jeg synes, det er rigtig godt, vi har et system, hvor man kan klage over afgørelser, men jeg synes, det er rigtig ærgerligt, at det sander til, siger han.

For knap havde Vordingborg Kommune udstedt miljøgodkendelsen til en udvidelse af havnen for at gøre plads til anlægget, før sagen blev indbragt for Miljø- og Fødevareklagenævnet af Danmarks Naturfredningsforening.

Borgmester Mikael Smed (S) fra Vordingborg Kommune mener, det er for dårligt, at der ikke er større fokus på at få behandlet sagerne, når de lander i klagenævnene.
Borgmester Mikael Smed (S) fra Vordingborg Kommune mener, det er for dårligt, at der ikke er større fokus på at få behandlet sagerne, når de lander i klagenævnene. Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

Hos Miljø- og Fødevareklagenævnet var meldingen i første omgang, at sagen ville blive afgjort inden for 15 måneder. Men nu – mere end 30 måneder senere – er sagsbehandlingen slet ikke begyndt.

- Det betyder, vi i hvert fald godt kan se et år frem i tiden, siger Mikael Smed.

Situationen har fået borgmesteren til at skrive et brev til erhvervsminister Morten Bødskov (S) og klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M) og relevante ordførere.

- Der er en rigtig lang sagsbehandlingstid på klager i Miljø- og Fødevareklagenævnet, og det betyder, at investorerne holder sig tilbage. Og er der ikke investorer, så bliver der ikke bygget fabrikker og dermed bliver der ikke i dette tilfælde produceret grønt brændstof til fly, siger Mikael Smed og henviser til, at selv Rigsrevisionen har betegnet sagsbehandlingstiderne som utilfredsstillende.

- Så det er vigtigt, der kommer tempo på.

Læs hele brevet fra Mikael Smed til ministrene:

Urimelig lang sagsbehandlingstid i Miljø- og Fødevareklagenævnet hæmmer regional vækst og national grøn udvikling

Kære Erhvervsminister Morten Bødskov og Klima- Energi- og Forsyningsminister Lars Aagaard

Jeg skriver til jer for at gøre opmærksom på Miljø- og Fødevareklagenævnets urimeligt lange sagsbehandlingstider. De kan nu koste milliardinvesteringer og grønne arbejdspladser i Vordingborg Kommune samt true kommunens ambition om at etablere sig som Østdanmarks kraftcenter for grøn energi og stå i vejen for de nationale ambitioner om, at Danmark skal indtage førerpositionen inden for grøn energi og omstilling.

Baggrund:

I december 2021 udstedte Vordingborg Kommune en miljøgodkendelse til en havneudvidelse på Vordingborg Havn, da havnen oplevede stor efterspørgsel på havneareal fra blandt andre Arcadia eFuels. Arcadia eFuels planlægger at etablere verdens første storskala power-to-x-anlæg til grønt flybrændstof på Vordingborg Havn. Anlægget kræver en investering på omkring 10 milliarder kroner, og hele projektet er nu i fare.

I januar 2022 indgav Danmarks Naturfredningsforening en klage over kommunens miljøgodkendelse. Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede på dette tidspunkt, at sagen ville være færdigbehandlet indenfor 15 måneder. I dag, to og et halvt år senere, er klagesagen ikke afgjort, og nævnet har per 30. september oplyst, at sagen end ikke er påbegyndt behandling, samt, at det forventes, at sagen kan færdigbehandles inden april 2025. Dette vil i så fald betyde en samlet sagsbehandlingstid på over tre år, forudsat at sagen ikke udsættes igen.

Den grønne omstilling bremses af statens langsommelighed og den lange sagsbehandlingstid har følgende betydelige konsekvenser:

  1. Investeringer på standby: Arcadia eFuels' står med investorer, som er afventende, så længe klagesagen er uafklaret. En udsættelse af sagsbehandlingen indtil april 2025 medfører en overhængende risiko for, at investorerne trækker sig og projektet opgives. Dermed går regionen glip af milliardinvesteringer og nye grønne arbejdspladser.

  2. Bremseklods for grøn omstilling: Den langsomme sagsbehandling påvirker ikke kun Vordingborg Kommune, men hele Danmark. Anlægget kan være en vigtig brik i Danmarks ambitioner inden for Power to X og grøn indenrigsflyvning, da Arcadia eFuels’ anlæg er ét af de få tilbageværende storskala PtX-projekter, som nærmer sig fuld finansiering.

  3. Udviklingen af Vordingborg Havn forsinkes: Havneudvidelsen er afgørende for Vordingborg Havns vækst og rolle i den grønne omstilling – både regionalt og nationalt. En analyse fra CIP Fonden udpeger Vordingborg Havn som en potentialehavn i forhold til den grønne omstilling. Denne position svækkes betragteligt af den lange sagsbehandlingstid. 

Vordingborg Kommune er ikke alene om at opleve problemer med urimeligt lange sagsbehandlingstider. En rapport fra Rigsrevisionen fra november 2023 understreger, at sagsbehandlingstiden særligt i Miljø- og Fødevarenævnet er for lang og skal nedbringes.

En sagsbehandlingstid på flere år er uholdbar og undergraver både den regionale og nationale grønne vækst. Derfor vil jeg opfordre til, at klagen fra Danmarks Naturfredningsforening straks behandles, at sagsbehandlingstiden i Miljø- og Fødevareklagenævnet nedbringes markant, og at man prioriterer sager, der har væsentlig betydning for regional og national udvikling.

Jeg står naturligvis til rådighed for yderligere dialog og uddybning af de nævnte problemstillinger.

Med venlig hilsen,

Mikael Smed, Borgmester, Vordingborg Kommune

Kan blive tvunget til at forlade Vordingborg

Det er virksomheden Arcadia eFuels, der står bag anlægget.

- Det er svært at forstå. Det har simpelthen taget for lang tid, siger Martin Nielsen, der er landechef for Arcadia eFuels i Danmark.

- Sagsbehandlingstiden har udskudt datoen for, hvornår vi kan gå i gang. For ingen vil betale de endelige penge, før der er en afklaring på en måde, så vi kan fortsætte.

Anlægget kræver en investering på over 10 milliarder kroner.

- Det er rigtig træls, den bliver udskudt igen og igen, konstater han.

Klagen går ifølge Martin Nielsen ikke på selve anlægget, men på det opfyld, der er brugt til at udvide havneområdet for at gøre plads til det nye anlæg.

- Men en klage i et nationalt klagenævn, som ikke er blevet behandlet i flere år, gør alle investorer nervøse, siger han.

Martin Nielsen, landechef for Arcadia eFuels i Danmark, fortæller, at virksomheden kan blive tvunget til at finde et andet sted end Masnedø, hvis klageprocessen forsinkes yderligere.
Martin Nielsen, landechef for Arcadia eFuels i Danmark, fortæller, at virksomheden kan blive tvunget til at finde et andet sted end Masnedø, hvis klageprocessen forsinkes yderligere. Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

Martin Nielsen vurderer, at yderligere forsinkelse kan få vidtrækkende konsekvenser.

- Nu er det udskudt til april næste år. Holder det, klarer vi det nok. Men hvis det bliver ni eller 14 måneder mere, er det kritisk i forhold til at nå EU's mandat om grønt flybrændstof i 2030, siger han og tilføjer:

- Så kan vi blive tvunget til at finde et andet sted end Masnedø.

Grønne planer forsinket mere end 30 måneder

  • December 2021: Vordingborg Kommune udsteder miljøgodkendelse til udvidelse af Vordingborg Havn.

  • Udvidelsen skal blandt andet imødekomme planerne om et nyt power-to-x-anlæg, der ifølge virksomheden Arcadia eFuels skal være klar til produktion inden udgangen af 2024.

  • Anlægget vil blandt andet kunne imødekomme regeringens ambition om grønne indenrigsfly i 2025.

  • Januar 2022: Danmarks Naturfredningsforening indgiver en klage over miljøgodkendelsen til Miljø- og Fødevareklagenævnet.

  • Ifølge Vordingborg Kommune oplyste Miljø- og Fødevareklagenævnet, at sagsbehandlingstiden ville blive 15 måneder.

  • 30. september 2024, altså mere end 30 måneder senere, er sagshandlingen endnu ikke påbegyndt.

  • Miljø- og Fødevareklagenævnet oplyser nu ifølge Vordingborg Kommune, at sagen ventes færdigbehandlet i april 2025, altså fire måneder efter, at det oprindelige anlæg skulle stå færdig.

60 lokale arbejdsplader

Ifølge planen skal anlægget, når det er bygget færdig, være i stand til at levere 100 millioner liter CO2-neutralt brændstof om året. Der tankes over 1,3 milliarder liter flybrændstof hvert år i Danmark, hvoraf indenrigsflyvningen udgør cirka 30 millioner liter.

Dertil ventes anlægget at skabe 60 lokale arbejdspladser. Til sammenligning har Vordingborg Havn i dag omkring 40 medarbejdere.

Læs også
Stort anlæg opføres på havn - skal forsyne fly med miljøvenligt brændstof
Læs også
Stort anlæg opføres på havn - skal forsyne fly med miljøvenligt brændstof

Thomas Budde Christensen, lektor ved institut for Teknologi og Mennesker på RUC, peger på, at en effektiv sagsbehandling ved klageinstanserne er vigtig, hvis den grønne omstilling ikke skal blive forsinket yderligere.

- Hvis man gerne vil, at tingene skal gå stærkt – og vi har jo travlt med den grønne omstilling på grund den karakter, som klimaudfordringerne har fået – gælder det om at have den fornødne kapacitet til at kunne behandle sagerne hurtigt i Miljø- og Fødevareklagenævnet, siger han og tilføjer:

- Det er ikke meningen, klagenævnet skal bruge 30 måneder på at behandle en sag. Det er for lang tid.

Han peger på, at problemerne med at få etableret grønne anlæg langt fra er enestående for Vordingborg Kommune.

- Det er ud over hele landet en udfordring at få designet projekterne, så naboerne ikke er voldsomt utilfredse og på en måde, så de demokratiske processer ikke bliver et benspænd. Og det er en udfordring i vores planlægningssystem.

- Og det forsinker i nogen udstrækning den grønne omstilling.

Virkeligheden spænder ben

Jeppe Juul, transportpolitisk chef i Rådet for Grøn Omstilling, vurderer også, at situationen i Vordingborg langt fra er enestående og et problem for den grønne omstilling i Danmark.

quote Det er absurd, hvis projekter bliver forsinket i flere år alene på grund af administrativ sagsbehandlingstid

Jeppe Juul, transportpolitisk chef i Rådet for Grøn Omstilling

- Vi er i gang med at lave en masse nye ting, og det støder ind i virkeligheden, dels i en virkelighed, som betyder, at der er projekter, som slet ikke bliver til noget, siger han.

Senest har Ørsted kastet håndklædet i ringen på flere store power-to-x-projekter, blandt andet som følge af manglende infrastruktur.

Med andre ord er der ifølge Jeppe Juul ikke brug for yderligere benspænd, hvis Danmark skal gøre sig forhåbning om en grøn forsyning af energi til transportsektoren.

- Det er absurd, hvis projekter bliver forsinket i flere år alene på grund af administrativ sagsbehandlingstid. Det virker jo dybt useriøst. I forhold til værdien af det her projekt for samfundet som helhed, er det absurd, at man ikke har ressourcerne til at behandle de her sager.

Energiordfører Anne Valentina Berthelsen (SF), der også har modtaget brevet, er enig.

- Sagsbehandlingstiderne bør nedbringes. Både i forhold til klager og af hensyn til bygherre, siger hun og fortæller, at hun nu vil gå til den ansvarlige minister.

Energiordfører Anne Valentina Berthelsen (SF) mener, at sagsbehandlingstiderne skal nedbringes. Hun vil derfor gå til den ansvarlige minister.
Energiordfører Anne Valentina Berthelsen (SF) mener, at sagsbehandlingstiderne skal nedbringes. Hun vil derfor gå til den ansvarlige minister. Foto: Lars Andersen - TV2 ØST

- For sagen er den, at vores grønne omstilling stagnerer en smule for tiden. Det går fremad, men det går alt for langsomt. Der sker ikke nok nye investeringer i grøn energi, siger hun videre og tilføjer:

- Jeg vil advokere for, at man skal sætte midler af til at få afviklet den sagsbehandlingsprop, der er for tiden. 

TV2 ØST har henvendt sig til både klima- energi- og forsyningsminister Lars Aagaard og erhvervsminister Morten Bødskov for en kommentar på borgmesterens brev.

Lars Aagaard har dog henvist til Morten Bødskov for svar, hvem det ikke har været muligt at få svar fra før denne artikels deadline.

TV2 ØST har også forsøgt at få en kommentar fra Miljø- og Fødevareklagenævnet samt Danmarks Naturfredningsforening.


Nyhedsoverblik