Har du været en tur over den gamle Storstrømsbro for nylig, har du sikkert også bemærket, at der er blevet opsat et trafiklys.
For vejen på Masnedø, lige før broen begynder, er nemlig blevet indskrænket fra to til et enkelt spor, som gør, at der kun er plads til, at bilerne kan køre i en retning ad gangen.
Cykelstien blev spærret af allerede for lang tid siden
Afspærringen skyldes, at et stykke af den dæmning, vejen hviler på, er gået i skred.
- Dæmningsskreddet ved vejen inden den gamle Storstrømsbro på Masnedø sker på baggrund af de store mængder nedbør, vi så i starten af året, oplyser sektionschef Anders Muus fra Banedanmark i et skriftligt svar til TV2 ØST.
Det er Banedanmark, der ejer dæmningen, imens det er Vordingborg Kommune, der ejer selve vejen og den tilhørende cykelsti.
Ifølge Banedanmark bliver dæmninger, som den på Masnedø, løbende tilset - ikke mindst som følge af de seneste måneders massive mængder nedbør.
- I forrige uge besluttede vi at sætte en entreprenør på sagen, og arbejdet med at udbedre dæmningen er derfor godt i gang, skriver Anders Muus videre og tilføjer:
- Lige nu bliver den bløde og løse jord skiftet ud med ny jord, der skal bankes fast.
Alene i Vordingborg Kommune er der siden 1. oktober sidste år faldet 455 millimeter nedbør.
I samme periode året forinden var der tilsvarende faldet 245,8 millimeter nedbør.
Ifølge Banedanmark ventes opgaven med at udbedre dæmningen at stå på i cirka 14 dage, hvor vejtrafikken vil være påvirket.
Selvom jordskreddet går helt ind til kanten af den cykelsti, som løber langs med vejen, har hverken cyklister eller bilister grund til at være bekymrede, understreger Anders Muus.
- Vi har afspærret området, hvor vi arbejder, og der er ingen risiko for, at vejen skrider.
Ifølge ham er der tale om cirka 25 meter langs dæmningen, der er i skred.
Samme melding får man hos Vordingborg Kommune, der ejer selve vejen.
- Cykelstien blev spærret af allerede for lang tid siden, efter at jordskredet havde taget lidt af den græsrabat, der løber mellem cykelstien og autoværnet, siger Kim Oreby Meyer, der er tilsynsførende med vejene i Vordingborg Kommune.
Så folk skal ikke være nervøse?
- Overhovedet ikke, og slet ikke nu, hvor de er gået i gang, og de håndterer det. Nu er der spærret endnu mere af, så man kører i den side, der er længst væk fra skreddet.
Banedæmningen på Masnedø blev bygget i 1930’erne i forbindelse med byggeriet af den dengang nye bro over Storstrømmen. Og den er langtfra den eneste banedæmning i Danmark.
Samlet har Banedanmark ansvaret for cirka 2.000 kilometer dæmning og afgravningssider.
- Banedanmark er meget opmærksomme på udfordringen med de store mængder regn, som kan påvirke vores dæmninger, skriver Anders Muus og uddyber:
- Vi kan ikke helgardere os imod skybrud eller forhindre dæmningsskred, da ingen kan forudse, hvor eller hvornår næste skybrud opstår. Men vi kan forberede os så godt som muligt, og det bedste værktøj er løbende inspektion, digital overvågning og vedligeholdelse af vores anlæg.
I år forventer Banedanmark at påbegynde installationen af et nyt informationsværktøj, der via 1.200 sensorer på hele banenettet skal gøre det lettere at forudse og håndtere voldsomt vejr.