Møns Golf Resort, der også går under navnet Hotel Præstekilde, er under konkursbegæring.
Ifølge kuratoren fra advokatfirmaet Dreist Storgaard er det Gældsstyrelsen, der har begæret hotellet konkurs, og der er indgivet krav mod konkursboet på 'betydelige beløb'. Derudover har flere medarbejdere ikke fået den løn, som de var berettiget til.
Alligevel kører hotellet videre, som om intet var sket. Ifølge TV2 ØSTs oplysninger er håndværkere netop nu ved at renovere hotellet, men hotellet er åbent og tager imod bookninger.
Det tyder på, han er dårlig til at drive virksomhed
- Det er for dårligt, at det kan ske. Jeg synes, det er frustrerende, at de får lov til at køre hotellet videre, for det er jo menneskers liv, det går ud over, siger Cecilie Bro, der har arbejdet som hovedtjener på hotellet, og som mangler at få udbetalt løn for halvanden måned.
Kort før konkursen blev der oprettet et nyt selskab ‘Hotel Præstekilde ApS’, der overtog aktiviteterne på hotellet fra det tidligere selskab ‘MGHAV ApS’.
Direktøren i det nye selskab er Henrik Schimming, der også var direktør i det forrige selskab, indtil det kom under konkursbegæring. Og ejeren af det nye selskab er Jane Katrina Lord, der tidligere har været gift med Henrik Schimming, og som også var ejer af det tidligere selskab indtil august sidste år.
Så det er den samme personkreds, der nu driver hotellet videre trods gæld og konkurs.
Spekulationer om konkursrytteri
TV2 ØST har talt med fem tidligere medarbejdere, der alle er af den overbevisning, at der er tale om konkursrytteri.
De mener, at gælden bevidst har fået lov til at vokse sig større, samtidig med at der er blevet trukket penge ud af selskabet for derefter at lade det gå konkurs.
- Når man har så mange konkurser bag sig, er det ikke længere en tilfældighed, og når der samtidig også er penge til at renovere hotellet nu, så kan man godt undre sig over, hvorfor der ikke er penge til at betale gælden, siger Kim Jakobsen, der har arbejdet som køkkenchef på hotellet.
Kurators opgave at opdage snyd
Ifølge juraprofessor Ulrik Rammeskow Bang-Pedersen fra Københavns Universitet kan de samme personer dog godt køre hotellet videre, uden der er tale om konkursrytteri:
- Det kan godt give mening at overføre aktiviteterne fra ét selskab til et andet selskab for at redde en konkurs. Det er der ikke noget galt i, så længe man betaler en fair pris for værdierne i det gamle selskab, siger Ulrik Rammeskow Bang-Pedersen.
Jeg har været så heldig, at min far var sød til at låne mig nogle penge, ellers ved jeg ikke, hvad jeg skulle have gjort
Det er uvist, hvor meget der er blevet betalt for værdierne i ‘MGHAV ApS’. Det er ifølge juraprofessoren kuratorens opgave at vurdere, om der er nogle, der er blevet snydt, og hvis det er tilfældet kan en konkurskarantæne og et personligt erstatningsansvar komme på tale.
Konkurskarantæne
En eller flere personer kan pålægges konkurskarantæne, hvis de på grund af groft uforsvarlig forretningsførelse vurderes uegnet til at deltage i ledelsen af en erhvervsvirksomhed.
Når man pålægges en konkurskarantæne har man i tre år forbud mod at deltage i ledelsen af de typer af selskaber, hvor man ikke hæfter personligt fx aktieselskaber, anpartsselskaber m.v.
Hvorvidt der skal laves en indstilling om konkurskarantæne i forbindelse med hotellets konkurs, har kuratoren endnu ikke taget stilling til.
Mange konkurser i bagagen
Henrik Schimming har været en del af ejendoms-, hotel- og restaurationsbranchen i mange år, hvor han blandt andet har ejet Hotel Nørrevang på Falster, Løgstør Parkhotel og den tidligere natklub Absalon i København.
Ifølge Lasso.dk, der indsamler oplysninger fra CVR-registeret, trækker Henrik Schimming en lang række konkurser bag sig. Hele 23 firmaer er gået konkurs mindre end 12 måneder efter hans udtræden.
- Det tyder på, han (Henrik Schimming, red.) er dårlig til at drive virksomhed, og det kan indikere, at han ikke har så meget imod at gå konkurs, selv om folk har penge i klemme, siger juraprofessor Ulrik Rammeskow Bang-Pedersen og fortsætter:
- Men det er ikke nok til at konkludere, at der er tale om groft uforsvarlig forretningsførelse, for der skal man nøje ind og se på, hvordan de enkelte selskaber er blevet drevet.
TV2 ØST ville gerne have talt med Henrik Schimming, men han har afvist at udtale sig.
Konflikter med fagforeninger
I løbet af de halvandet år, som MGHAV ApS nåede at drive hotellet, har selskabet også været på kant med fagforeningerne flere gange.
TV2 ØST har kendskab til syv sager, hvor fagforeningerne er af den overbevisning, at medarbejderne er blevet uretmæssigt bortvist eller ikke har fået den løn, de var berettiget til.
En af dem er den tidligere hovedtjener Cecilie Bro. Hun mangler fortsat at få løn for halvanden måned.
- Jeg havde ikke set det komme, selv om jeg var blevet advaret af nogle andre fra hotellet. Pludselig hørte jeg slet ikke noget fra dem, og når jeg forsøgte at kontakte dem, vendte de slet ikke tilbage, siger hun.
Det virker voldsomt med så mange sager på et relativt lille hotel
Sagen har kørt gennem Cecilie Bros fagforening Det Faglige Hus, men da MGHAV ApS nu er gået konkurs, overgår den til Lønmodtagernes Garantifond.
- Jeg har været så heldig, at min far var sød til at låne mig nogle penge, ellers ved jeg ikke, hvad jeg skulle have gjort.
Overarbejde går tabt
Den tidligere køkkenchef på hotellet, Kim Jakobsen, oplevede også at blive uretmæssigt bortvist og ikke få løn for fire måneder.
Hans sag overgår nu også til Lønmodtagernes Garantifond, som kan dække den manglende løn, men de mange overarbejdstimer, han aldrig nåede at få afspadseret, kommer han aldrig til at se en krone for:
- Det har irriteret mig så meget, at jeg helt har overvejet, om jeg vil være i den branche fremover, når man bliver behandlet sådan, siger han.
Fagforening er rystede
Fagforeningen 3F har kørt fire sager for tidligere ansatte på hotellet, og her er man rystede over, hvordan medarbejderne er blevet behandlet.
- Det virker voldsomt med så mange sager på et relativt lille hotel. Og i de fire sager, vi har haft, der er medarbejderne ikke blevet behandlet særligt godt, siger Peter Lykke Nielsen, der er forhandlingssekretær i 3F.
Hos Fagforeningen 3F vil man fremadrettet holde et vågent øje med hotellet.
- Det er klart, at hvis vi hører, at nogle af vores medlemmer får arbejde på hotellet, så vil vi gøre dem opmærksom på den forhistorie, der er, så de kan være opmærksomme på, om de får den rette løn til tiden, fastslår Peter Lykke Nielsen.