341 borgere er de seneste dage gået ind på en særlig hjemmeside og afleveret en underskrift for at redde buslinje 669.
- Det er den eneste buslinje, der forbinder Vordingborg Kommune på tværs, når den kører mellem Lundby, Præstø, Mern og Kalvehave. Og det er for rigtig mange en nødvendighed for at komme på arbejde, i skole eller på en ungdomsuddannelse.
Sådan siger Camilla Schmøde fra Viemose, der ligger nord for Kalvehave i Vordingborg Kommune.
- Da vi i sin tid flyttede til området, var der tre buslinjer, en skole i byen og den smukke natur. Nu er den sidste buslinje en del af et sparekatalog i kommunen, skolen er væk og så er der kun naturen tilbage, siger hun.
Vi kan ikke komme uden om at aflyse afgange og helt lukke busruter
- Busruten er så vigtig. Når man bor udenfor de store byer, så har man stadig et behov for at transportere sig. Og uden busserne, så bliver det virkelig svært at bo her for mange, siger hun.
Hun fortæller, at selvom familien har to biler, så mangler de stadig transport til deres små børn.
125 millioner til busser
Buslinje 669 er en del af et sparekatalog fra Movia, der skal spare efter en stor trafiknedgang under coronapandemien. Movia forventer fortsat at miste indtægter for mere end 100 millioner kroner i år, selvom kunderne er på vej tilbage i busserne.Tirsdag besluttede transportminister Trine Bramsen (S) at bevilge 125 millioner kroner til at hjælpe de trængte trafikselskaber ud af krisen.
Men det kommer ikke til at hjælpe meget på situationen for bus 669, siger Anders J. Andersen (S), der er formand for Klima- og Teknikudvalget i Vordingborg Kommune.
- Næste år kommer vi til at mangle mellem fem og syv millioner kroner på budgettet til busdrift - bare her i kommunen. Det er meget usikre tal, men det er så præcist, som vi kan sige det. Og vi kommer i morgen til at præsentere en plan for, hvordan vi kan spare, så vi holder budgettet. Og det bliver store besparelser, der for alvor kan mærkes, siger han.
Han understreger, at selvom kommunen for eksempel kan droppe grønt brændstof og gå over til almindelig diesel, og kan lave takststigninger på flextrafik og lignende tiltag, så er det ikke noget, der for alvor kan redde økonomien under de lokale busser.
- Vi kan ikke komme uden om at aflyse afgange og helt lukke busruter. Og ja, det er meget voldsomt, og nej, jeg ved ikke, hvad folk så skal gøre. Men vi kan ikke gøre andet her i kommunen. Vi er nødt til at få økonomien til at balancere, siger han.
Samfundet skal hjælpe
Anders J. Andersen peger på, at det er et samfundsanliggende at hjælpe den trængte økonomi med busruterne.
- Vi har nogle forudsætninger for vores drift. Det er Folketinget, der kan ændre på de rammer, siger han
Han støttes af borgmester Mikael Smed (S).
- Busruter har den funktion, at det binder samfundet sammen. Især er busserne vigtige for unge mennesker, der ikke er selvtransporterende. I landdistrikterne har vi brug for at der er transportmuligheder, siger borgmesteren.
Han peger dog også på, at færre og færre kører med busserne.
- Vi vil gerne opretholde så meget som muligt. Men der bor færre i landdistrikterne end tidligere, og flere har bil. Men vi efterlader de unge tilbage på perronen, hvis vi ikke sikrer dem transportmidler, siger han.
I Viemose nord for Kalvehave frygter Camilla Schmøde for hele området, hvis bussen forsvinder.
- På den lange bane kan man godt tænke på, hvem der gider flytte til Viemose fremover. Jeg synes, at man skyder sig selv i foden, når man lukker busruter. Det fratager mange mennesker muligheden for at bo her, siger hun.
Også buslinjer i Næstved er ramt
Ikke kun i Vordingborg Kommune er buslinjer i farezonen for lukning. Også i Næstved Kommune er der frygt for nedlæggelse af buslinjer.
Her er det blandt andet linjerne 570 og 670, der er i farezonen - hvilket kan ramme området mellem Næstved og Skælskør.
På busstationen i Næstved ryster Lisbeth Hansen på hovedet over snakken om at lukke busforbindelsen.
- Jeg tager jævnligt 670'eren. Jeg synes altid, at der er mennesker med. Så jeg kan slet ikke forstå det der. Jeg har lige været med, og der var fyldt med mennesker. Men det er jo også stadig morgen, siger hun til TV 2.
Hun mener, at folk, der skal til Skælskør, kan få et problem med at komme med. Det samme mener Mia Roskær, som venter på bussen for at komme på arbejde i Slagelse.
- Jeg synes, det er ærgerligt for dem, der bor ude i de små landsbyer. Hvis man bor deromkring, eller skal derud, så bliver det mere og mere svært at få til at hænge sammen, og måske nå at aflevere børnene. Og så er der endnu flere, der flytter fra de områder, siger hun.
For Jessica Davidsen er bussen rigtig vigtig.
- Uden bussen, så kan jeg ikke nå at komme i skole til tiden. Så jeg synes, at det vil være en rigtig dårlig idé at lukke den, siger hun.
Minister: Busser skal ikke køre tomme rundt
Transportminister Trine Bramsen (S) forstår godt frygten i landområderne, men fastholder, at der allerede gøres meget.
- Regeringen ønsker, at der skal være kollektivtransport i hele Danmark.
- Det er også grunden til, at vi i dag har givet et ekstraordinært tilskud til trafikselskaberne på 125 millioner kroner. Trafikselskaberne har haft rigtig svært ved at få passagererne tilbage i den kollektive transport efter corona - modsat, for eksempel metro og tog. Og det vil vi gerne hjælpe trafikselskaberne med. Derfor har de fået dette ekstraordinære tilskud, siger ministeren til TV 2.
Hun understreger samtidig, at der kan være hjælp på vej til at håndtere de høje brændstofpriser. Det foregår dog i et initiativ, der skal afhjælpe følgerne af energikrisen.
Hun fortæller også, at et samarbejde mellem staten og trafikselskaberne skal se på, hvordan man får flere til at køre med kollektiv transport.
- Forhåbentlig kan vi hjælpe dem med at få endnu flere passagerer ombord i busserne. Der er ingen, der ønsker, at der kører tomme busser rundt. Det er bare penge ud ad vinduet, så vi har en interesse i, at borgerne skal bruge den kollektive transport, siger hun.