Trafikanter på Masnedsundbroen ved Vordingborg har i den seneste uges tid været nødt til at vente pænt på grønt lys, før de har kunnet køre over den smalle bro fra 1937.
Ifølge Vejdirektoratet har det været nødvendigt at regulere trafikken på grund af længerevarende vejarbejde.
Det er den første fase af et meget større arbejde
- Det er den første fase af et meget større arbejde, forklarer projektchef Niels Gottlieb, der fortæller, at det er broens udformning, der er skyld i, at der nu må reguleres.
- Egentlig har vejarbejdet ikke noget at gøre med Masnedsundbroen, men vi er nødt til at tage den med i trafikreguleringen, fordi den er så smal.
Vej for 5.000 bilister
Masnedsundbroen forbinder Vordingborg med Masnedø, hvorfra både den nye og gamle Storstrømsbro til Falster udspringer.
Det nye vejarbejde skal forberede den vejføring, som kommer til at lede trafikken på landevej 153, Brovejen, frem mod den nye Storstrømsbro, der efter planen skal åbne i 2025.
Det er behovet for at etablere overgangen mellem den eksisterende vej og den nye vej, der har udløst vejarbejdet, som betyder, at der er lavet ensretning og trafikregulering hen over den 200 meter lange Masnedsundbro, som dagligt benyttes af cirka 5.000 bilister.
Det aktuelle vejarbejde med lysregulering og ensretning på Masnedsundbroen vil ifølge projektchefen fortsætte en måneds tid endnu.
Herfra vil det gå lettere.
- Vejarbejdet vil ske i en række faser. Nu er adgangen til Vordingborg Forsyning og havnen blevet flyttet, og så skal der bygges en midlertidig adgang til næste fase ind til havnen, sådan så trafikken bliver lagt over på den midlertidige adgang, forklarer projektchefen og tilføjer:
- Derefter vil den nuværende brovej blive hævet, så den kommer op til et niveau næsten som på jernbanen. Man skal nemlig blive oppe i højden for at komme op på den nye bro.
Det samlede vejarbejde ventes afsluttet til efteråret.
Smal bro giver problemer
Når Masnedsundbroen er nødt til at indgå i det trafikregulerede vejarbejdsområde, så skyldes det, at den aldrende bro er meget smal.
Broen, der er fra 1937, har en vejbane, der er seks meter bred. Det betyder, at to lastbiler knapt kan passere hinanden på broen.
Til sammenligning er vejbredden på den nye Storstrømsbro ni meter.
Som TV2 ØST tidligere har kunnet fortælle, blev en udvidelse af Masnedsundbroen ikke en del af den politiske aftale, da man tilbage i 2015 vedtog anlægsloven for den nye bro.
Broen blev i den forbindelse betegnet som en flaskehals i den nye forbindelse.
Niels Gottlieb understreger dog, at det aktuelle vejarbejde ikke har noget med den problematik at gøre.
- Hvis der skal gøres noget ved Masnedsundbroen, så skal det besluttes af politikerne. Det arbejde, som vi er i gang med nu, er fastlagt i anlægsloven for den nye Storstrømsbro, konstaterer han.
En udvidelse af Masnedsundbroen er tidligere blevet anslået at koste 80 millioner kroner.
For at klare problemerne med den smalle bro, er hastighedsgrænsen på broen i dag fastsat til 60 kilometer i timen.