Som så meget andet har også regionens restauranter måttet finde sig til rette under de mange nye corona-restriktioner, der er blevet rullet ud over landet.
Det gælder også Michelin-restauranten Hotel Frederiksminde i Præstø, der normalt byder gæster indenfor til blandt andet syv-retters menuer. Men siden nedlukningen, der for dem blev indført i sidste uge, har køkkenchef Jonas Mikkelsen og holdet bag måttet tænke i nye baner.
- Hvorfor ikke prøve det – vi kunne alligevel holde åbent resten af ugen, og så er det bare sjovt at lave noget andet nogen gange, siger han til TV2 ØST om at slå sig ned på take-away for en kort bemærkning.
De lokale er steppet op – i dag er de fuldstændigt væltet derovre
- Vi havde heldigvis en masse emballage, fordi vi hvert år kører nytårspakker ud af huset. Så nu må vi se, om vi har nok til nytår – for her oplever vi også en stor efterspørgsel, nu hvor folk ikke kan gå på restaurant nytårsaften.
Jonas Mikkelsen fortæller, at menukortet med de nye corona-initiativ er blevet rettet en del til, for at take-away-konceptet kan fungere i praksis.
- Det er lidt mere hverdagsmad. Det er klart. Det er ikke alle, der har lyst til en syv retters-menu med to børn klokken 18 en hverdagsaften. Derfor er vi gået på lidt mere på almindelig hverdagsmad.
- Men vi har også en lille gourmet-menu, hvor vi har lavet alt det besværlige for folk – og så skal man stort set bare brune af og varme sovsen.
En rød tråd til Michelin-køkkenet
Selvom det ikke er det klassiske menukort, der bliver sendt med hjem i varmekasser til middagsbordet, så har interessen været overvældende, fortæller køkkenchefen.
- De lokale er steppet op – i dag er de fuldstændigt væltet derovre (i restauranten red.) og har udsolgt af flere ting. Det er de lokale, der kommer og forventer at få god mad – men jeg tror også, nogle har tanke på at støtte lokale restauranter – det er rigtig dejligt.
- Jeg tror, folk har forstået budskabet. Det er selvfølgelig ikke Michelin-mad, vi leverer ud af døren – men der er en rød tråd til det, vi normalt laver med de bedste råvarer, vi kan få, og mad lavet fra bunden – det giver mening i vores hoved, og på den måde går vi ikke på kompromis – men det er jo en burger med fritter og mayonnaise.
Take-away er under coronakrisen blevet om muligt endnu mere efterspurgt, end i tiden før epidemien ramte Danmark.
Men den indledende succes med blandt andet burgere, löjrom og vafler samt pasta med svampe ud af huset, får dog ikke køkkenchefen til at påtænke andre planer for restaurantens fremtid, når epidemien er ovre:
- Der er ikke restauranter - slet ikke Michelin-restauranter, der kan omsætte for det samme på take-away, som i restauranten. Det er helt andre priser – normalt koster en kuvert 1500 kroner i restauranten – en burger koster 150 kroner – så du skal sælge usandsynligt mange burgere i en by med 4500 indbyggere.
- For os handler det lige så meget om at lave noget larm og være tilstede – og når vi alligevel må – og vi kan bare godt lide at lave mad, så er det også sjovt at lave noget andet en kun at stå med små pincetter.
Restauranter over hele landet skal foreløbigt holde lukket ind til og med den 3. januar 2021.