Milepæl for byggeriet af Danmarks tredjestørste bro er nået

Det første ud af i alt 48 brodragerelementer til den kommende Storstrømsbro er nu støbt færdigt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Der skal i alt 48 kæmpe brodragerelementer til en ny Storstrømsbro, og nu er den første støbt og klar til at blive sejlet ud på plads.  

Det oplyser Vejdirektoratet. 

Brodrageren er det element, som forbinder bropillerne og bærer selve kørebanen og jernbanen.

- Det er noget af en milepæl for projektet, at vi nu har fået første præfabrikerede brodragerelement gjort færdigt, udtaler Niels Gottlieb, der er projektchef ved Vejdirektoratet, i en pressemeddelelse. 

I alt 44 brodragerelementer skal støbes i hallen
I alt 44 brodragerelementer skal støbes i hallen Foto: Mika Hänninen - TV2 ØST

Ud af de 48 elementer bygges 44 i den enorme produktionshal, mens de sidste bygges på landdæmninger på begge sider af Storstrømmen.

Læs også
Ny Storstrømsbro forsinket - nu bygger italienske brobyggere fra begge sider
Læs også
Ny Storstrømsbro forsinket - nu bygger italienske brobyggere fra begge sider

- Elementet har været noget tid undervejs, fordi det er den første af slagsen, så det er lidt af en lakmusprøve, vi nu har overstået. 

- Mandskabet har fået rigtig god erfaring med de forskellige processer, så nu kan de mere regelmæssigt gøre nye brodragerelementer færdige, siger Niels Gottlieb.

brodragerelement støbes i produktionshallen
brodragerelement støbes i produktionshallen Foto: Mika Hänninen - TV2 ØST

Klar til udsejling

Brodragerelementet er 73 meter langt, 24 meter og vejer cirka 4.000 ton.

Brodragerelementet står i øjeblikket uden for hallen, hvor den skal have påspændt armeringskabler, før den bliver sejlet ud til Storstrømmen og placeret på bropillerne.

Når brodragerelementet støbes i produktionshallen, foregår det med tre forskellige arbejdsstationer.

Det første præfabrikerede brodragerelement er trukket uden for hallen
Det første præfabrikerede brodragerelement er trukket uden for hallen Foto: Vejdirektoratet

Ved den første arbejdsstation bliver der installeret stålarmering til brodragerens bund og sider. Ved den anden station bliver bundpladen og siderne støbt med beton, og ved den sidste station bliver brodækket støbt og armeret.

Alle tre arbejdsstationer er i øjeblikket i brug. Det betyder, at der arbejdes på tre nye brodragere på én gang. Når de første bropiller er bygget og gjort klar, bliver elementerne sejlet ud og hejst op på pillerne.

Brodragerelementet set fra luften.
Brodragerelementet set fra luften. Foto: Vejdirektoratet

Nyhedsoverblik