Hver eftermiddag har Christina Støttrup Schnacks datter, Selina, kørt hjem fra Friskolen Øster Egesborg til hjemmet i Udby med den kommunalt støttede transportordning, Flextur.
Jeg ville aldrig selv cykle der
Det er hun dybt afhængig af, for der er ingen alternativer på den cirka otte kilometer lange skolevej, som flere steder er stærkt trafikeret og uden cykelsti.
Men nu er det slut.
Et flertal af politikerne i Vordingborg Kommune har fra dags dato, 1. september 2023, nedlagt ordningen som et led en sparerunde, som skal rette op på et blodrødt regnskab.
Den beslutning har vidtrækkende konsekvenser for Christina Støttrup Schnack.
- Jeg ved faktisk ikke, hvad vi gør nu. Enten må jeg sige mit job op, så jeg kan hente og bringe mit barn, eller så må jeg se, om vi kan finde en reservebedste, der er frisk nok til at køre bil, og som vil det, siger hun.
Hvad er Flextur?
Flextur er en form for taxa, som borgerne kan bestille indtil to timer før, de skal af sted.
Turen bestilles mellem to adresser, og altså ikke som en traditionel bus, der kører på faste tidspunkter til faste stoppesteder.
I Vordingborg Kommune har borgerne siden januar måned, hvor prisen senest blev sat op, betalt en fast pris på 41 kroner for at køre med de første ti kilometer. Dernæst koster det syv kroner per kilometer. Resten betaler kommunen. I 2022 kostede Flextur Vordingborg Kommune 3,9 millioner kroner.
Flextur er den eneste offentlige transportordning foruden busser og tog, som borgerne kan rejse med uden at være blevet tilkendt det af kommunen ved en såkaldt visitering.
Ordningen er mange steder indført som et billigere alternativ til busser i områder med få passagerer.
Kilde: Vordingborg Kommune, Movia
Selvom et barn i 8. klasse ifølge Christina Støttrup Schnack sagtens kan cykle otte kilometer til og fra skole, så mener hun, at sagen er en ganske anden, når man kigger på trafiksikkerheden.
- Vi bor på Københavnsvej, hvor der ikke er cykelsti. Ifølge kommunen er det en trafikfarlig vej for børn op til 6. klasse – men i min optik er den vej farlig uanset om du er 8. klasses elev eller 82 år, siger hun og tilføjer:
- Jeg ville aldrig selv cykle der.
Som kortet viser, vil Christina Støttrup Schnacks datter, Selina, skulle cykle 8,3 kilometer for at komme hjem fra skole, hvoraf de 3,5 kilometer ifølge Vordingborg Kommune er kategoriseret som trafikfarlig vej.
Det gælder dog kun for børn op til og med 6. klasse.
Den første del af turen fra hjemmet ved Udby er langs Københavnsvej. Her er der kun cykelsti på et stykke af vejen, hvor bilisterne ifølge kommunens trafiktælling i gennemsnit kører 81,1 kilometer i timen.
Kort varsel
Oprindeligt blev Flextur-ordningerne oprettet som et billigere alternativ til at køre rundt med halvtomme busser.
Ordningen sikrer ifølge Christina Støttrup Schnack, at borgere i yderområderne kan få tilværelsen til at hænge sammen.
- Jeg bliver harm helt ind i hjertet, når jeg også tænker på de ældre borgere. Hvis de ikke fejler noget synderligt, kan de ikke få visiteret handicapkørsel, og så kan de ikke se deres familie og venner, siger hun og tilføjer:
- Det gør mig ked af det at tænke på.
Der har ikke været nogen høring op til den politiske beslutning om at afskaffe Flextur i Vordingborg Kommune, og for Christina Støttrup Schnack er det kun få dage siden, hun blev klar over, at ordningen stopper.
- Det kan ikke være rigtigt, at man som kommune ved, at man har et x-antal borgere, som benytter det her, og så lukker de ned for det uden at give besked.
Økonomien blødte, og derfor blev vi nødt til at stoppe den styrtblødning hurtigst muligt
Sagen blev første gang behandlet i Teknik- og Miljøudvalget den 3. maj 2023, inden sagen efter en tur omkring Økonomiudvalget blev stemt igennem af et bredt flertal i kommunalbestyrelsen den 31. maj.
Flextur blev udpeget til et sparekatalog af administrationen i Vordingborg Kommune, fordi det hurtigt vil kunne aflæses på bundlinjen, forklarer centerchef Rolf Hoelgaard fra Center for Vej, Natur og Miljø i Vordingborg Kommune.
- Flextur har en tre måneders horisont fra beslutning til budgetvirkning, siger han.
Andre tilpasninger i den kollektive trafik kan tilsvarende tage helt op til et år, før besparelserne slår igennem på bundlinjen.
- Så der var ikke andet, man kunne lægge op til at spare på, hvis man skulle have en økonomisk virkning i 2023, forklarer Rolf Hoelgaard.
Hvad kan folk gøre nu?
Flextur er per 1. september 2023 udfaset i Vordingborg Kommune, som den eneste kommune i TV2 ØSTs sendeområde.
Flextur er den eneste offentlige transportordning foruden busser og tog, som borgerne kan rejse med uden at være blevet tilkendt det af kommunen ved en såkaldt visitering.
Flextur er i modsætning til en række andre kørselsordninger ikke lovpligtig.
Det vil forsat være muligt for borgere at få hjælp til at blive kørt fra en adresse til en anden, hvis man er svært bevægelseshæmmet, blind eller stærkt svagsynet.
Derudover er der også mulighed for at blive kørt til læge og sygehus, hvis man ikke kan benytte traditionel kollektiv trafik.
Kilde: Vordingborg Kommune
Ifølge Movia, der driver Flextur på vegne af kommunerne, kørte Flextur i Vordingborg Kommune med i omegnen af 22.000 passagerer sidste år, hvilket kostede kommunekassen 3,9 millioner kroner.
Til sammenligning bor der 45.000 borgere i kommunen.
Borgmester vil ikke svare
TV2 ØST ville gerne have spurgt borgmester Mikael Smed (S), hvorfor han og de øvrige politikere valgte at følge administrationens forslag, og forholde ham den kritik, som Christina Støttrup Schnack og flere andre borgere har rejst.
Han henviser dog til sin partifælle og formand for Teknik- og Miljøudvalget, Anders Andersen, som bekræfter, at det har været vigtigt med hurtige besparelser.
- Vi er pressede og har ryggen mod muren. Vi har været tvunget til at reducere meget voldsomt, siger han.
Derfor har politikerne heller ikke taget initiativ til at sende forslaget i høring, medgiver han.
- Økonomien blødte, og derfor blev vi nødt til at stoppe den styrtblødning hurtigst muligt. Vi var nødt til at træffe en hurtig beslutning.
- Vi ved godt, og det vidste vi også, da vi traf beslutningen, og det vil vi ikke lægge skjul på, at det her vil ramme nogle borgere specielt i yderområderne. Vi ved det godt, men vi har ikke haft andet valg, tilføjer han.
Havde vi hævet priserne, hvilket vi overvejede at gøre, ville der stadig mangle 2,1 millioner kroner
Hvad vil du nu gøre for, at landdistrikterne ikke bliver forbeholdt borgere med egen bil?
- Jeg har ikke nogen løsning her og nu, lyder svaret fra Anders Andersen.
- Jeg håber, der er naboer eller familier, som kan træde til. Og så arbejder vi på en digital samkørselsplatform, NaboGo. Og så vil jeg meget gerne have, at der kommer nogle kreative løsninger, siger han videre og fremhæver delebussen Frøen på Jungshoved.
- Vi har set på noget lignende for Møn, men det er desværre ikke blevet til noget endnu.
NaboGo er en samkørselsplatform, som kommunerne kan abonnere på. Her kan folk tilbyde lift for eksempel på vejen til og fra arbejde og få en skilling i bytte for ulejligheden.
Passagererne betaler selv et mindre beløb for turen, imens kommunen betaler resten.
Andre kommuner har i modsætning til Vordingborg Kommune valgt at opretholde Flextur, og i stedet valgt at imødegå de stigende udgifter med prisstigninger.
Det har dog ikke været en løsning for Vordingborg Kommune, siger Anders Andersen.
- Det er sådan, at havde vi hævet priserne, hvilket vi overvejede at gøre, ville der stadig mangle 2,1 millioner kroner. Det ville ikke have hjulpet meget, og vi ville stadig mangle penge.
Vordingborg er nu sammen med Greve, Samsø, Langeland og Odense den eneste kommune uden for hovedstaden, som ikke tilbyder Flexturs-kørsel.
Vil du have flere historier som denne? Tilmeld dig TV2 ØSTs nyhedsbrev - så får du alle hverdage klokken 19 et overblik over dagens bedste historier.