Rullende laboratorie skal sikre børns interesse i naturvidenskab

En ny partnerskabsaftale mellem Vordingborg Kommune og LIFE Fonden skal åbne børn og unges øjne for naturvidenskab og teknologi.

Et rullende laboratorie propfyldt med pipetter og mikroskoper skal være med til at fremme børns forståelse for naturvidenskab.

Vordingborg Kommune har indgået en partnerskabsaftale med LIFE Fonden, som skal løfte kommunens naturfagsundervisning. LIFE Fonden er støttet af Novo Nordisk Fonden.

På partnerskabets første dag er samtlige 6. klasser fra Gåsetårnsskolen i Vordingborg derfor indkaldt som forsøgskaniner, og klasselokalet er udskiftet med Life Fondens rullende laboratorie. 

quote Vi ønsker at skabe læringsmiljøer, hvor eleverne får lyst til at fordybe sig i naturvidenskab

Else-Marie Langballe Sørensen (SF), formand for Børne- og Familieudvalget, Vordingborg Kommune

Sammen med undervisere fra Life Fonden skal de studere mikroorganismernes mysterier og enzymer. 

- Jeg synes, det er hyggeligt at have en anden undervisningsform, end den man er vant til, for så kommer du ud, og du er sammen på en anden måde, end hvis du bare sidder i klassen, siger Emma Thomsen, der er elev i 6. klasse. 

Læs også
Skifter klasseværelset ud med naturfag i BonBon-Land
Læs også
Skifter klasseværelset ud med naturfag i BonBon-Land

Og hendes klassekammerat Freja Dirksen tilføjer: 

- Det er en god mulighed for at komme ud i naturen og få noget frisk luft i stedet for at sidde på en stol en hel dag. 

Virkelighedsnære problemstillinger

Den flerårige aftale, Vordingborg Kommune og LIFE Fonden har underskrevet, betyder, at de to parter skal arbejde sammen om at styrke naturfagsundervisningen i kommunen ved at eleverne blandt andet skal arbejde praktisk og eksperimenterende med virkelighedsnære problemstillinger. 

- Partnerskabet med LIFE Fonden passer perfekt ind i vores ambitioner om at styrke vores børn og unges naturfaglige almendannelse og gøre dem klar til at erobre verden. Vi ønsker at skabe læringsmiljøer, hvor eleverne får lyst til at fordybe sig i naturvidenskab og teknologi, og hvor de kan se sammenhængen mellem fagene og den verden, de lever i, siger Else-Marie Langballe Sørensen (SF), der er formand for Børne- og Familieudvalget i Vordingborg Kommune.

Else-Marie Langballe Sørensen (SF) mener, at undervisningsforløbet passer perfekt ind i kommunens ambition om at skabe sammenhæng mellem undervisning og hverdag.
Else-Marie Langballe Sørensen (SF) mener, at undervisningsforløbet passer perfekt ind i kommunens ambition om at skabe sammenhæng mellem undervisning og hverdag. Foto: Lauge Germundsson - TV2 ØST

Dagens undervisning for 6. klasserne er døbt Enzymjagten og skal gøre eleverne klogere på stoffets påvirkning af kemiske reaktioner, blandt andet prøvede eleverne at lave deres egne mini-vaskemaskiner for at opleve forskellen på vaskemiddel med og uden enzymer i. 

Og det har kastet viden af sig til eleverne.

- Et enzym er noget, der nedbryder ting, men det kan også opløse ting. I tandpasta gør det, at dine tænder bliver rene og i vaskepulver nedbryder det alle dine bakterier, fortæller Emma Thomsen. 

Kommunen og skolerne spiller en aktiv rolle i at sikre, at eleverne møder LIFE Fondens undervisningsforløb på flere klassetrin i løbet af deres skoletid, så de bliver en naturlig del af elevernes skolegang, og at der bliver afsat tid og ressourcer til at arbejde systematisk og kvalificeret med forløbene.



Nyhedsoverblik