Da Vejdirektoratet satte sig for at undersøge de italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, var det blandt ved hjælp af Google, skriver Fagbladet 3F.
Det fortæller projektchef Niels Gottlieb.
- Vi har undersøgt, hvad vi kunne af artikler på nettet. Og vi har ikke fundet noget, siger han til Fagbladet 3F.
Fagbladet 3F har tidligere fortalt, at Vejdirektoratet, der er bygherre på Storstrømsbroen, ikke har henvendt sig til de italienske myndigheder for at indhente oplysninger på det italienske konsortium.
- Det har firmaerne ikke fortalt mig
Og i går kom det frem, at to af de tre italienske firmaer i konsortiet skal forsvare sig i en kæmpe korruptionssag fra Venedig, som er ved at blive oprullet i det italienske retssystem.
Vi har undersøgt, hvad vi kunne af artikler på nettet. Og vi har ikke fundet noget
En daværende topleder fra hvert af de to firmaer - Grandi Lavori Fincosit og Condotte - blev 2014 fældet i sagen og har sidenhen fået betinget fængsel og millionbøder.
Sagen kommer bag på Niels Gottlieb. Hverken han eller kollegerne i Vejdirektoratet, der har arbejdet med Storstrøms-projektet i flere år, er blevet underrettet om sagen af de italienske leverandører.
- Det har firmaerne ikke fortalt mig, siger Niels Gottlieb.
Skulle have været ekstra omhyggelige
Den endelige kontrakt skal skrives under i dag, 19. december, og har en værdi af 2,1 milliarder kroner.
På trods af en længere række skandalesager med italienske byggefirmaer i Danmark har Vejdirektoratet ikke krævet anden dokumentation end en attest, hvor de italienske firmaer skriver under på, at de ikke har noget at gøre med korruption, hvidvask, bestikkelse, skattesvig med mere.
- Vejdirektoratet burde have været ekstra omhyggelige med at sikre sig, at det italienske konsortium ikke er omfattet af en udelukkelsesgrund, siger Enhedslistens beskæftigelsesordfører Finn Sørensen.
Skrev under på tro- og loveerklæring
I november rejste han i Folketingets Beskæftigelsesudvalg en række spørgsmål, hvor han blandt andet bad Vejdirektoratet redegøre for, hvordan de har sikret sig, at Storstrøms-leverandørerne ikke er omfattet af de såkaldte udelukkelsesgrunde.
Vejdirektoratet burde have været ekstra omhyggelige med at sikre sig, at det italienske konsortium ikke er omfattet af en udelukkelsesgrund
De obligatoriske udelukkelsesgrunde er en række forhold om især økonomisk kriminalitet, som ifølge udbudsloven og EU's udbudsdirektiv skal udelukke et firma fra at byde på et offentligt udbud.
I svaret skriver Vejdirektoratet, at de har fået de italienske entreprenørfirmaer til at underskrive en tro- og loveerklæring, og uddyber:
"Det bemærkes yderligere, at Vejdirektoratet selvfølgelig forud for tildelingen af kontrakten har været opmærksom på, om der skulle være sådan negativ omtale af de bydende - inklusive det vindende joint venture."