I samarbejde med Egmont Fondens læringsprogram Lær for Livet er 13 børn siden 2013 blevet tilknyttet Vordingborg Kommunes projekt, som gerne skulle styrke fagligheden hos børn, der er anbragt uden for hjemmet.
Ifølge Egmont Fonden får kun 30 procent af de børn, der tidligere har været anbragt uden for hjemmet en ungdomsuddannelse – og hos Vordingborg vil de styrke uddannelse, som beskytter mod arbejdsløshed i fremtiden, kriminalitet og misbrug, lyder det i en pressemeddelelse.
- Anbragte børn klarer sig markant dårligere i skolen end deres klassekammerater, og de færreste formår at gennemføre en uddannelse. Det er et stort problem, da langt størstedelen vil være ude af stand til at klare sig selv, når de bliver voksne, fortæller sagsbehandler Sanne Kieper fra Vordingborg Kommune.
Ifølge en analyse har kommunen oplevet gode resultater med de anbragte unge, som er kommet med på Lær for Livet-programmet. For eksempel har et to ugers intensivt læringsforløb rykket anbragte børn markant i både matematik og dansk. Kommunen oplevede også, at børnene rykkede sig mere i matematik end de i gennemsnit ville på et almindeligt skoleår.
- Når vi arbejder for at hæve elevernes karakterniveau og for, at alle får en ungdomsuddannelse, så er det selvfølgelig meget vigtigt også at få børn og unge, der har været anbragt udenfor hjemmet med. Alt andet ville ikke være at arbejde helhjertet for det, siger formand for Børne-, Unge- og Familieudvalget Kirsten Overgaard (V).
100 børn om året
- Hvert år visiterer og medfinansierer cirka 34 kommuner i alt 100 anbragte børn mellem 9 og 13 år til programmet.