Vejdirektoratets tilsynsfolk har i de seneste dage været på kontrolbesøg på Farøbroen, der krydser Storstrømmen mellem Farø og Falster. Udfaldet, der kom 1. april 2011, har været dybt overraskende.
Direktoratets målinger viser nemlig nu, at de såkaldte ”AP-riller”, som styrer følingsgraden mellem bro og fastland, har forskubbet 2,3 millimeter i snit i forhold til, da de sidste gang blev målt i januar 2010. Det lyder måske ikke af meget, men det er faktisk en alvorlig sag. Det betyder nemlig, at broen vil være nødt til at lukke midlertidigt af sikkerhedsmæssige hensyn, mens skaderne bliver udbedret.
De 22.000 biler, som hvert døgn passerer broen, vil dermed skulle køre over Masnedøbroen.
Borgmester i Vordingborg Henrik Holmer (S) ser på lukningen med stor bekymring.
- Der er allerede et meget stort pres på både Masnedøbroen og Storstrømsbroen. Og jeg kan da kun frygte, at målinger fra Storstrømsbroen vil vise det samme, når resultaterne derfra er klar. Det er meget problematisk, lyder det til TV2 ØST.
Han vil nu overveje at starte sommersejladsen tidligere for færgen "Ida", som sejler mellem Bogø og Stubbekøbing.
Årsagen til, at rillerne har forskubbet sig er efter al sandsynlighed jordskælvet i Japan, der målte 9.0 på richterskalaen, og også det geografisk noget mere hjemlige jordskælv på 4,3 ved Thy i februar sidste år.
Perioden for broens lukning er indtil videre fastlagt til perioden fra den 10. april 2011 til den 1. april 2012. Lukningen vil betyde en midlertidig spærring af E47/E55.
De bilister, vi talte med her til morgen, var rystede.
- Jeg kører her hver morgen, når jeg skal på job. Jeg kan slet ikke se, hvordan jeg fremover vil skulle møde til tiden, lød det fra Jørgen Andeby Jørgensen fra Nørre Alslev.