Møn skal på tv i 165 lande

Om kort tid får 130 millioner tv-seere i 165 lande mulighed for at se med, når kanalen National Geographic viser Møns lystfiskeeventyr.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Møn bliver snart verdenskendt, når National Geographic Channel viser optagelserne fra deres visit på øen. Gordon P. Henriksen, der er projektleder for Fishing Zealand, inviterer til fisketur på Møn, og National Geographic Channels nye program King Fishers tager med.

Gordon P. Henriksen skulle vælge det mest fantastiske fiskeri, Danmark har at byde på, og han valgte at fiske efter brakvandsgedder på Møn. Potentielt kan programmet nå ud til 360 millioner seere i 165 lande.

Det skriver Vordingborg Udviklingsselskab i en pressemeddelelse.

Dyster mod 2 andre

I programmet konkurrerer lystfiskerne ikke blot om at udfiske 2 andre konkurrenter, men også om at arrangere den ultimative fisketur og ”after fishing”-event i deres eget land. Her giver fiskerne efterfølgende hinanden point for, hvor stor en oplevelse det har været. Således kommer Gordon P. Henriksen på prøve i 2 fremmede fiskeformer og viser sit værd som vært her i Danmark.

- Det har været en kæmpe oplevelse at medvirke i dette program. Vi har alle 3 kæmpet med alt, hvad vi har, både når det gælder om at fiske igennem, men også for at arrangere den ultimative tur. Jeg håber, danske lystfiskere kan være stolte over min præstation for Danmark, udtaler Gordon P. Henriksen.

Drinks og brakvandsgedder

I det nordiske afsnit af ”King Fishers” har Gordon P. Henriksen været i Norge og dyste mod Raymond Halland, der er både Verdens- og Europamester i torskefiskeri og på en tur til Konnevesi, Finland med den finske fluefisker og skuespillerstjerne Jesper Pääkkönen.

I Danmark inviterer Gordon på sit favoritfiskeri, og turen går selvfølgelig til Møn, hvor de jagter store brakvandsgedder i det spritklare og lave vand i Stege Nor og i Bøgestrømmen. En lille åbningsscene på havnen i Nyord kan det også blive til. Efterfølgende byder den danske vært på mad og drinks i sin hjemmebyggede ”Beach Bar” ved Fyrtårnet syd for klinten med havudsigt.

Der serveres en masse lokale specialiteter fra blandt andet Møns Handelshus, og den står også på koldrøget østersølaks og røgede nye kartofler. I baren serveres der Mønjitos og Havtorn Daiquiris lavet på lokale produkter fra blandt andet Noorbohandelen.

- Jeg er utrolig taknemmelig for al den hjælp, jeg har fået fra Ole Eskling på Møns Klint Resort og  Annette Tenberg i Vordingborg Udviklingsselskab og de mange lokale, der har hjulpet mig med at vise den bedste side af Møn og Danmark frem for millioner af seere verden rundt, forklarer Gordon P. Henriksen.

En stor ære

Og i lokalområdet er der naturligvis også glæde over, at Møn i efteråret bliver vist frem for hele verden.

- At Gordon P. Henriksen og National Geographic Channel vælger Møn er en store ære og viser samtidig, at fiskeriet efter brakvandsgedder er noget helt særligt, som blandt meget fiskeri bør prioriteres meget højere, udtaler Jesper Blomberg, turistdirektør, Vordingborg Udviklingsselskab A/S.

- Både når det kommer til at værne om bestandene, men også når det omhandler at udvikle den lystfisketurisme, som tydeligvis har så stort potentiale her. Ingen tvivl om at dette er noget, vi skal udvikle og passe meget bedre på i fremtiden, siger Jesper Blomberg.

Det første af 10 programmer

Hvordan det hele går, og om Gordon P. Henriksen vinder eller ej, kan du se i oktober måned på National Geographic Channel. Programmet fra Norden vil blive vist som det første i rækken af i alt 10 episoder, hvor seerne hver uge inviteres på eventyrlige, underholdende og udfordrende fisketure over hele kloden.

Målet er at afgøre, hvor der er de ultimative ”King Fishers".


Nyhedsoverblik