Tyske turister strømmer til Lolland

Flere af de største turistattraktioner på Lolland oplever en stor stigning i antallet af tyske gæster. Hos turistorganisation forventer man rekordår.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Tager man ud i ferielandet på Lolland og Falster, vil man i stadigt højere grad kunne overhøre tyske gloser. 

Naboerne mod syd strømmer nemlig til Sydhavsøerne for at feriere, og hos turistorganisationen Visit Lolland-Falster forventer man et nyt rekordår for det tyske marked.

Sidste år var antallet af tyske overnatninger på Lolland og Falster tyve procent højere end i 2019, og i år forventes det at stige yderligere. 

I den seneste opgørelse fra slutningen af januar var der otte procent flere feriehusbookinger for resten af året end samme tidspunkt sidste år.

- I øjeblikket er cirka en tredjedel af vores gæster fra Tyskland. Og i en måned som august har vi flere tyske gæster end alle andre nationaliteter tilsammen. Vi ser også flere tyske gæster uden for højsæsonen, forklarer Lindy Kjøller, der er destinationschef i Visit Lolland-Falster.

Attraktioner glæder sig

At tyskerne i højere grad lader ferien gå til Sydhavsøerne, mærker man også hos nogle af områdets største turistattraktioner. 

I den netop overståede påskeferie fik Knuthenborg Safaripark besøg af 50 procent flere tyskere end i påsken 2023.

- Når vi ser på vores samlede besøgstal, er 18 procent udlændinge, og specifikt er 15 procent tyskere, så det betyder en ret stor del af vores omsætning, fortæller Brian Lindorf Hansen, som er marketingschef i Knuthenborg Safaripark.

Thomas Bahn Jespersen, salgs- og marketingdirektør, Lalandia.
Thomas Bahn Jespersen, salgs- og marketingdirektør, Lalandia. Foto: August Tærsker Høgh - TV2 ØST

Når den danske skoleferie er slut i midten august, er det ikke ualmindeligt, at tyskerne nogle dage fylder omkring halvdelen af alle besøgende i safariparken.

Også i Lalandias feriecentre, herunder i Rødby, mærker de en markant vækst i tyske overnatninger.

- De er blevet meget vigtige. De er top tre af gæster, vi har. Og i Rødby nærmer det sig det antal svenske gæster, vi har, siger Thomas Bahn Jespersen, der er salgs- og marketingdirektør i Lalandia.

Svensk fravær

Netop svenskerne ser man i det hele taget mindre til på Lolland og Falster, fortæller Lindy Kjøller. 

Det skyldes særligt, at den svenske krone har nået en historisk lav kurs. Derfor er det blevet dyrere for svenskerne at holde ferie i Danmark. Også den norske krones kurs er faldet.

- Heldigvis er det to nationaliteter, som ikke har været så toneangivende. Det betyder, at vi i øjeblikket formår at tiltrække flere tyske og danske gæster, end vi mister af svenske og norske gæster, lyder det.

Til gengæld betyder de lave kronekurser i Sverige og Norge også, at danskerne kan få mere for pengene i nabolandene, hvorfor det kan være fristende at holde ferien dér i stedet for i Danmark.

- Vi har ikke set en tilbagegang i antallet af danske gæster på Lolland-Falster, men det er jo det generelle billede, at danskerne i større grad tager udenlands, i stedet for at blive herhjemme, siger Lindy Kjøller og fortæller, at Visit Lolland-Falster arbejder sammen med landets øvrige turistorganisationer på at få flere danskere til at holde ferierne indenrigs.

Lindy Kjøller, destinationschef, Visit Lolland-Falster.
Lindy Kjøller, destinationschef, Visit Lolland-Falster. Foto: August Tærsker Høgh - TV2 ØST

Søren Kristensen, der er cheføkonom i Sydbank, bekræfter, at de svage norske og svenske kroner har betydning for turismen fra de lande.

- Det bliver dyrere for dem at holde ferie i udlandet, og der ser vi altså, at mange af dem bliver hjemme, fortæller han.

Også Tyskland er ramt af inflation og stigninger på fødevarepriserne, men der er nogle forskellige grunde til, at forbrugerne i for eksempel Sverige er hårdere ramt. 

I Sverige har man nemlig primært variable boliglån, fortæller cheføkonomen, og derfor er en stor del af de svenske forbrugere ekstra hårdt ramt af rentestigninger.

Prioriterer at rejse

Ifølge Søren Kristensen er den stigende turisme fra Tyskland også et spørgsmål om, at verdenssituationen har ændret forbrugernes adfærd.

- Selvom de tyske turister også er ramt på pengepungen på flere måder, ser vi faktisk, at de ting, man ikke kunne, da der var restriktioner og corona-pandemi, er nogle, de rigtig gerne vil bruge penge på nu, og det er blandt andet at komme ud at rejse, siger han og fortæller, at der så er andre steder, der bliver skruet ned.

- Det er blandt andet på byggematerialer, fladskærms-TV og nogle af de andre ting, man brugte mange penge på under corona. Der er forbruget altså faldet helt vildt, og det ser vi også for tyskernes vedkommende, siger Søren Kristensen.

Oplevelsesøkonomien har generelt haft det godt siden nedlukningen, fortæller Søren Kristensen.

- Man prioriterer i vid udstrækning oplevelser i stedet for varer, siger han.

Kunne være værre

- Den tyske økonomi har det ikke særlig godt. Der er stort set ikke nogen vækst, og det har der ikke været længe, fortæller Søren Kristensen.

Det er især industrivirksomhederne i Tyskland, der har det virkelig svært, siger han.

- Til gengæld er der lidt gang i servicesektoren og alle de steder, vi bruger penge på oplevelser, og det betyder også, at fordi der er så mange, der bliver ansat i de sektorer, så er der stadig en relativt lav arbejdsløshed, siger cheføkonomen.

Men det betyder ikke, at den tyske økonomi har det godt, understreger han.

Søren Kristensen, cheføkonom, Sydbank.
Søren Kristensen, cheføkonom, Sydbank. Foto: Sydbank/PR

- Det kunne sagtens gå meget værre i Tyskland, end det gør, men jeg synes heller ikke, man kan sige, at det går godt, siger han.

Men den relativt lave arbejdsløshed har muligvis indflydelse på turismen på Lolland. Den betyder nemlig, at det stadig er muligt for mange tyske familier at tage på ferie.

- Det kan godt være, man ikke har fået lønstigninger til at kompensere for de store prisstigninger, der har været på grund af inflationen, men man har trods alt stadig sit arbejde og har på den måde en forholdsvis robust økonomi, siger Søren Kristensen.

Stort potentiale mod syd

I 2022 præsenterede byrådet i Lolland Kommune en strategi med et erklæret mål om at nå fire millioner overnattende turister i 2050. Det svarer til en firdobling, så ambitionerne er høje, og det samme er potentialet, når man vender blikket sydpå.

Fra 2029 bliver Lolland og Tyskland nemlig forbundet af Femern Bælt-tunnelen, og pludselig er der blot 10 minutter i bil og syv minutter i tog over farvandet.

- Den er enormt vigtig og er det allerede. Byggeriet trækker gæster i sig selv, og når vi så får åbnet tunnelen, bliver vi meget mere tilgængelige for Europa. Vi får nye målgrupper i både Hamborg og Berlin, siger han Lindy Kjøller.

Læs også
Lolland Kommune vil firdoble antallet af turister med ny strategi
Læs også
Lolland Kommune vil firdoble antallet af turister med ny strategi

For Brian Lindorf Hansen er der heller ikke nogen tvivl om, at Femern Bælt-tunnelen bliver skelsættende for potentialet i tyske gæster.

- Der bor 12,8 millioner mennesker, som pludselig får nemmere ved at komme til Danmark, så der er ikke nogen tvivl om, at det marked bliver enormt vigtigt. Derfor spørger vi os selv, om vi skal have nogle andre produkter på hylden og gøre endnu mere for at tiltrække tyske turister, lyder det.

Også i Lalandia giver de mange tyske gæster anledning til ændringer.

- Det gør jo, at det er meget kærkomment, hvis vores nye kollegaer kan tysk. Og så har vi skruet gevaldigt op for reklamer i Tyskland, siger Thomas Bahn Jespersen.


Nyhedsoverblik