Sag om guldkanter på malerier i kirke spøger endnu

Mere end fire måneder efter en dom om guldkanter på Thomas Kluges malerier af Marias Bebudelse til Sct. Peders Kirke er der endnu ingen afklaring i sagen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Guldkanterne krænker Thomas Kluges malerier - og de kan ikke hænges op i deres nuværende form.

Sådan lød dommen fra Retten i Næstved i oktober sidste år.

Her tabte Menighedsrådet ved Sct. Peders Kirke stort i sagen om nogle guldkanter, der var blevet malet uden på to malerier af kunstmaleren Thomas Kluge. Billederne var betalt af en fond og skulle ophænges på det helt særlige svaleredeorgel i kirken i Næstved.

Men selvom dommen entydigt gik kunstnerens vej, så er der snart et halvt år efter afgørelsen i retten endnu ingen udsigt til løsning af sagens kerne - at få fjernet guldkanterne og få malerierne hængt op på den plads, de er skabt til.

Kunstmaleren Thomas Kluge. Arkivfoto.
Kunstmaleren Thomas Kluge. Arkivfoto. Foto: Mahmoud Riyad Al-Tamir - TV2 ØST

Det fortæller en alt andet end sejrsglad kunstner.

- Jeg føler, at jeg har tabt sagen - selvom retten afgjorde, at menighedsrådet krænkede mit værk, og dommen kun gik én vej. Billederne er endnu ikke renset for de guldkanter, som menighedsrådet satte på - og de er heller ikke blevet hængt op endnu, siger han.

Læs også
Kongelig kunstmaler vinder sag mod lokal kirke i kamp om guldkanter
Læs også
Kongelig kunstmaler vinder sag mod lokal kirke i kamp om guldkanter

Dyrt retsopgør

Thomas Kluge fik i sin tid 250.000 kroner for at male malerierne. Det samme beløb har han nu, sammen med Billedkunstnernes Forbund BKF, brugt på advokathjælp i sagen. Samtidig har kirken brugt mindst en halv million kroner på advokater i sagen indtil nu.

Menighedsrådet har siden dommen forpligtet sig til at fjerne guldkanterne.

Det er sket i et tilsagn til Thomas Kluges advokat, Klaus Jensen. I dette tilsagn skriver menighedsrådet, at de anerkender dommen fra byretten i Næstved, at de arbejder på at fjerne guldkanterne, og at de arbejder på, at billederne kommer op at hænge.

Læs også
Retssag afblæst:
Erkender at guldkanter krænker kunstmalers værk
Læs også
Retssag afblæst:
Erkender at guldkanter krænker kunstmalers værk

Med tilsagnet undgik kirken endnu en omgang i retssystemet med Thomas Kluge og Billedkunstnernes Forbund BKF, der kunne kræve en lovliggørelse af maleriet.

Siden har der imidlertid været stille i sagen.

- Det er som om, at det er strandet - og jeg ved simpelthen ikke, hvad der kommer til at ske, siger Thomas Kluge.

Overfor TV2 ØST oplyser menighedsrådets formand Lene Cortz, at der endnu ikke er nyt at fortælle om sagen om guldkanterne - ligesom advokat Klaus Jensen oplyser, at der har været stille de første måneder i år.

En detalje fra et af de to malerier. De senere påførte guldkanter skaber genskin, der lyser Maria ind i øjnene. Arkivfoto.
En detalje fra et af de to malerier. De senere påførte guldkanter skaber genskin, der lyser Maria ind i øjnene. Arkivfoto. Foto: Thomas Kluge

- Vi er i en status quo-situation. Vi mangler stadig en aftale om guldkanterne, hvordan de kommer af, og hvornår billederne kommer op, siger han.

Helt særligt orgel

Det helt særlige svaleredeorgel på Sct. Peders Kirke i Næstved er et særligt orgel, der som et af de meget få i Danmark kan ramme den lyd, der skal bruges til at få den allertidligste orgelmusik til at lyde, som kunstneren gerne ville have.

Orglet er en rekonstruktion af kirkens gamle orgel, der ved afslutningen af middelalderen sad under loftet nær kirkens alter.

Efter det rekonstruerede orgels indvielse besluttede man at fortsætte arbejdet. Der skulle i tråd med traditionen i datidens orgler laves særlige låger til orglet, der kunne åbnes op på særlige helligdage. Disse låger - eller fløjdøre, som de er døbt, sidder på hver sin side af orgelpiberne - og det er på disse lågers inderside, at Thomas Kluge har malet malerierne.

Et tv-indslag fra dengang, at svaleredeorglet oprindeligt blev indviet.

Thomas Kluge er en kendt dansk kunstmaler, der blandt andet flere gange har portrætteret kongehuset. Han vandt opgaven i Sct. Peders Kirke i konkurrence med to andre kunstnere.

Ifølge den gamle tradition var lågerne med til at holde fuglereder ude af orglerne - men det er omstridt, om det faktisk var derfor, at de egentlig blev sat på.

Usædvanlig retssag tog ni timer

Retssagen om guldkanterne på malerierne blev i sin tid afgjort ved en helt special retssag. Ved retshandlingen blev selve kirken omdannet til en retssal, og advokaterne gik sammen med sagens dommer Lene Sigvardt og en stor gruppe tilskuere rundt i kirken for at se malerierne, der ved retssagen blev vist frem for første gang. Samlet set tog retsmødet ni timer.

Sådan så Sct. Peders kirke ud på dagen for retssagen.
Sådan så Sct. Peders kirke ud på dagen for retssagen. Foto: Jakob Olling - TV2 ØST

Dommen i sagen var samtidig særdeles klar.

- Guldkanterne er markante. De lyser helt anderledes op end guldet malet på billederne - og de skaber samtidig genskin ind på maleriet, der lyser ned i Jomfru Marias øjne og nærmest spidder det, sagde dommeren i sin domsafsigelse i kirken, hvor hun samtidig karakteriserede flere vidners forklaringer som efterkonstruerede.

- Krænkelsen er sket ved påførelsen af guldkanterne. Men hver gang de vises frem, så gentages krænkelsen, sagde dommeren.

Håber på løsning

Efter dommen besluttede menighedsrådet ved Sct. Peders Kirke ikke at anke sagen, men at acceptere dommen.

Den beslutning fik orgelprojektets hidtidige projektleder, der samtidig var ansat som organist i kirken, til at opsige sin stilling. Han er siden fratrådt.

Læs også
Organist siger op - nægter at spille på orgel uden guldkanter på malerier
Læs også
Organist siger op - nægter at spille på orgel uden guldkanter på malerier

Thomas Kluge håber, at der snart kan komme en løsning i sagen om malerierne.

- Jeg kan ikke forstå, at vi ikke kan sætte os sammen og finde ud af det. Hvor mange penge skal jeg og Billedkunstnernes Forbund BKF på den ene side og Folkekirken på den anden egentlig bruge på advokater, før menighedsrådet retter ind efter rettens afgørelse, spørger han.

Thomas Kluge arbejder i øjeblikket på andre værker - blandt andet et stort maleri af Stevns Klint - men han savner at få sagen afsluttet.

- Jeg maler, fordi jeg gerne vil have, at folk kan se det. Derfor synes jeg også, at det er rigtig ærgerligt, at vi ikke kan få denne sag afsluttet og få billederne op, siger han.


Nyhedsoverblik