Et helt centralt element på den nye Storstrømsbro bliver det 102 meter høje brotårn, som midt mellem Masnedø og Falster skal bære både vej og jernbane over de to sejlrender.
Brotårnet kaldes på fagsprog for en pylon, og en konstruktion af denne størrelse kræver selvsagt et solidt fundament at stå på, og denne del af broen er man netop nu blev færdig med, oplyser Vejdirektoratet i en meddelelse.
Det store arbejde med at støbe bundpladen forløb over 15 timer, hvor 60 medarbejdere i toholdsskift var beskæftiget med at pumpe og fordele i alt 1.300 kubikmeter beton ud til fundamentet.
Den såkaldte bundplade, som fundamentet kaldes, er blevet støbt på byggepladsen på Masnedø, hvorfra den skal sejles ud til den endelige position midt i Storstrømmen.
Betonfabrik på overarbejde
Bundpladen måler med et areal på 34 gange 42 meter det samme som to almindelige parcelhusgrunde.
Artiklen fortsætter under billedet.
- Denne støbning har været planlagt igennem lang tid og involverer rigtig mange forskellige dele, både i forhold til leverandører og selve logistikken, som skal til for at få det hele til at gå op inden for et meget snævert tidsvindue, fortæller Niels Gottlieb, projektchef på byggeriet af Storstrømsbroen for Vejdirektoratet.
- Derfor er det godt at se, at det hele forløb efter planen, og faktisk blev gennemført hurtigere end forventet, tilføjer han.
Artiklen fortsætter under billedet.
En støbning i denne størrelsesorden kræver en høj grad af koordination, da den store mængde beton skal pumpes ind og fordeles blandt armeringsjernet, før den begynder at størkne.
Selvom der er opført to betonværk på byggepladsen, som begge var i fuld drift, fik entreprenøren SBJV (Storstroem Bridge Joint Venture) sideløbende forstærkning med leverancer fra DK-beton, oplyser bygherren.
I alt blev der kørt 150 vognlæs beton frem til støbearbejdet på fundamentet.
Den færdige pylon bliver placeret midt i sejlrenden i Storstrømmen, og kommer til at rejse sig 102 meter over havets overflade. Det er godt syv meter højere end Farøbroerne fra 1985, der ligger cirka syv kilometer øst for den nye bro.
TV2 ØST var forbi byggepladsen, da arbejdet med at bygge de to første bropiller gik i gang. Fire af de i alt 45 bropiller til den nye Storstrømsbro blev støbt direkte på havbunden, mens resten bliver støbt på byggepladsen på Masnedø og sejlet ud.
Se eller gense indslaget her:
Artiklen fortsætter under videoen.
Bliver danmarks tredjestørste
På begge sider af pylonen vil der være gennemsejlingsfag med en bredde på 160 meter til skibstrafikken, hvor broen holdes oppe af 20 stærke kabler, de såkaldte skråstag, som fastgøres i den øverste tredjedel af pylonen.
Den nye Storstrømsbro skal forbinde Sjælland og Falster via Masnedø, og bliver cirka fire kilometer lang med to jernbanespor, en tosporet landevej og gang- og cykelsti.
Længdemæssigt bliver den nye Storstrømsbro Danmarks tredje længste, kun overgået af de to broer i Storebæltsforbindelsen. Og fjerdelængste bro, hvis man tæller den næsten 8 kilometer lange halvt danske halvt svenske Øresundsbro med.
Storstrømsbroen står til at åbne i første halvår af 2023 for biltrafik, imens jernbanen følger efter i første halvår af 2024. Den nye bro skal afløse den gamle Storstrømsbro fra 1937. Den gamle bro skal efter planen rives ned, når den nye bro står færdig.