Planen var klar, da kæmpekranen Hebo 9 i januar ankom til Vordingborg Havn på Masnedø: Kranen skulle være med til at sætte turbo på byggeriet af den nye Storstrømsbro.
Allerede måneden forinden gjorde entreprenøren SBJV det således klart, at man vil sætte tre brofag op hver måned.
Selv med denne ekstra forsinkelse, som vi ser nu, regner jeg stadig med en færdig bro inden udgangen af 2025
Lidt mere konservativt lød det fra bygherren, Vejdirektoratet, at man forventer at få et brofag på plads hver tredje uge.
Men her tre og en halv måned inde i det nye år er det dog ikke gået nært så stærkt. På nuværende tidspunkt er tre ud af 44 brofag sat op på plads.
- Jeg forventer, vi er på den anden side af sommerferien, før vi kommer op på den frekvens (vi forudsagde, red.), forklarer projektchef Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet til TV2 ØST.
Ny metode ramt af udfordringer
Et brofag, også kaldet en brodrager, er den del af broen, hvor tog, biler og cykler i fremtiden skal køre. Hvert element er 73 meter langt.
På den nye bro hviler hver brodrager på to bropiller.
Ifølge de oprindelige planer skulle disse bropiller bygges op stykke for stykke ude på vandet. Men nu er man gået over til at støbe pillen sammen på land.
Dernæst kan den enorme flydekran løfte hele bropillen i et stykke ud på plads, hvilket ifølge både entreprenøren og bygherren er en metode, som vil spare kostbar tid.
- Denne metode kræver dog, at bropillerne bliver ændret en lille smule, så de kan løftes med flydekranen – og det arbejde har vist sig mere vanskeligt end ventet, og har derfor taget mere tid, forklarer Gottlieb, der kategoriserer problemerne som børnesygdomme.
Det har medført, at antallet af færdige bropiller på nuværende tidspunkt er færre end ventet – og derved er arbejdet med at opsætte flere brofag blevet forsinket.
- På den nordlige front ud for Masnedø har vi endnu ikke den næste bropille på plads til, at vi har kunnet sætte den næste brodrager (brofag, red.) op, som den ifølge planen skulle have været på nuværende tidspunkt, siger Niels Gottlieb.
Ifølge Vejdirektoratet er de nuværende forsinkelser ikke noget, der rokker ved den overordnede tidsplan.
- Vi har hele tiden været klar over, at der ville være en læringskurve. Og selv med denne ekstra forsinkelse, som vi ser nu, regner jeg stadig med en færdig bro inden udgangen af 2025, siger projektchefen og tilføjer:
- Vi har lagt noget luft ind i den reviderede plan, som vi meldte ud for halvanden år siden, for ikke at være alt for optimistiske. Og ifølge den er vi stadig på target.
Samme melding giver projektdirektør Barry Crouchman fra SBJV.
- Der er ikke noget nyt i den samlede tidsplan, siger han og fastholder, at det er forventningen at sætte "to-tre" brodragere op hver måned.
Vi forudser fortsat, at brodragerkonstruktionen og opførelsen af brodragerne vil være det mest kritiske element i hele byggeforløbet
Han forklarer, at prognosen skal ses som et gennemsnit over hele processen med at sætte de i alt 44 brodragere op.
- Den første brodrager var naturligvis den mest tidskrævende, da vi skulle sikre os, at alle processer var afstemt, og at vi transporterede og monterede brodrageren på en 100 procent sikker måde, forklarer projektdirektøren og tilføjer:
- Vi brugte mindre tid på at placere den anden brodrager, og derefter vil vi opretholde en optimeret monteringssekvens for alle de resterende brodragere.
Barry Crouchman peger på, at det er en naturlig del af processen.
- Vi har oplevet den samme indlæringskurve med alle større præfabrikerede elementer. Det første brofundament tog ugers planlægning at placere, og vi placerer nu brofundamenterne i en smidig og veletableret proces, der tager dage, siger han.
Bekymringen er derfor heller ikke ifølge projektdirektøren, om brodragerne kommer hurtigt nok op på plads, men derimod at man får dem fabrikeret hurtigt nok i fabrikken på Masnedø.
- På nuværende tidspunkt har vi otte færdigbyggede brodragere stående på opstillingslageret og har tre under opførelse i elementfabrikken.
- Vores overordnede arbejdsprogram er uændret, og vi forudser fortsat, at brodragerkonstruktionen og opførelsen af brodragerne vil være det mest kritiske element i hele byggeforløbet, siger Barry Crouchman.
På vej mod 19 meters højde
I alt har man på nuværende tidspunkt 28 ud af 45 fundamenter til den nye bro sat på plads – heriblandt kæmpe-fundamentet midt i Storstrømmen til broens over 100 meter høje pylon.
Arbejdet med at støbe pylonen skrider ifølge begge parter planmæssigt frem – og aktuelt er man oppe i 16 meters højde – godt på vej mod de 19 meter.
Dermed kan man snart gå i gang med at støbe den sektion, hvor den fremtidige vej og jernbane skal føres forbi pylonen – 26 meter over Storstrømmens overflade.
- Det er et kompliceret stykke, hvor vi skal have støbt et stykke af brodrageren sammen med selve pylonen.
- Den bliver cirka 25 gange 25 meter i henholdsvis længden og bredden, siger Niels Gottlieb og lader forstå, at man derfor heller ikke på afstand vil se den store udvikling i pylonens højde frem mod årsskiftet.
Den nye Storstrømsbro skulle oprindeligt have stået færdig i slutningen af 2022.
Senest i december 2021 blev planerne atter en gang udskudt, og nu hedder prognosen for en broindvielse 2025 for biltrafik og 2027 for togtrafik.