Tirsdag nåede byggeriet af den nye Storstrømsbro en lille milepæl. De første materialer til selve byggeriet er nemlig ankommet helt fra Norge.
Det har en stor betydning for havnen
Det drejer sig om i alt 3450 tons sten, som skal bruges i betonproduktionen af elementer til den nye bro.
Stenlasten fra Rekefjord i Norge er blevet fragtet med MS Imperator fra det norske rederi Hagland Shipping. De mange tons sten vil nu blive kørt ind til SBJVs betonværk på Masnedø.
Der vil dog gå nogle måneder, før støbningen af de første elementer til broen kan gå i gang. Først skal betonværket prøvekøres i flere omgange, så Vejdirektoratet er sikker på, at betonen lever op til kravene til den nye Storstrømsbro.
Artiklen fortsætter under billedet.
Under byggeriet af den nye bro, som skal udføres af det italienske joint venture (SBJV) ledet af Itinera og med Grandi Lavori Fincosit og Condotte, bliver Vordingborg Havn et knudepunkt for de mange bygningsmaterialer.
- Jeg er rigtig glad, fordi det har en stor betydning for havnen, at vi får selvfølgelig en omsætning, men det markerer også, at der kommer til at ske noget lige her og nu, siger Jan-Jaap Cramer, udviklingschef hos Vordingborg Havn.
Ventes at stå helt færdig i 2023
Den ny Storstrømsbro, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø, bliver cirka fire kilometer lang, og kommer til at blive Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen.
Artiklen fortsætter under billedet.
Når Storstrømsbroen står klar, får den elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 kilometer i timen og en tosporet landevej til 80 kilometer i timen. Desuden får den gang- og cykelsti.
Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023. Den samlede pris for projektet inklusiv nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 milliarder kroner.