Det ventes, at det italienske byggekonsortium, der skal bygge Storstrømsbroen, vil skille sig af med de to bestyrelsesmedlemmer fra det skandaleramte firma Condotte i den nærmeste fremtid.
Sådan lyder meldingen fra Vejdirektoratets projektdirektør Erik Stoklund Larsen til Fagbladet 3F.
- Når de går konkurs, er de ude af konsortiet, og så jeg har meget svært ved at forestille mig, at de kan fortsætte i bestyrelsen, siger han til TV ØST.
Den italienske entreprenør Condotte har siden januar været i økonomiske problemer, hvilket tirsdag førte til, at firmaet begærede sig konkurs i Italien.
- Vi forventer en formel henvendelse fra konsortiet inden for de næste par dage, hvor de vil gøre rede for, hvordan de vil tackle situationen, siger Erik Stoklund Larsen.
Ingen betydning for byggeriet
Det vil dog ikke få den store indflydelse på byggeprojektet, for på grund af økonomiske vanskeligheder i Condotte, var virksomhedens andel i kontrakten nedskrevet til 0,01 procent.
- Condotte har reelt set ikke haft nogen indflydelse det seneste halve år, så for mig at se er det en ren formalitet, siger Erik Stoklund Larsen.
De to andre parter i Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV) er Itinera og GLF, hvor sidstnævnte også kun har en ejerandel på 0,01 procent. Itinera er med en ejerandel på 99,98 procent fortsat den reelle ejer af SBJV.
- Bestyrelsen vil blive ændret, når det er praktisk muligt, siger Christian Lemvigh, der er talsmand for SBJV.
Vejdirektoratet forventer i efteråret at tage hul på byggeriet af et havneanlæg og arbejdsareal på Masnedø til byggeriet af Storstrømsbroen med åbning for biltrafikken i 2022 og togtrafikken i 2023.