Den nuværende Storstrømsbro er sagt pænt en lidt ældre dame. Den blev bygget før mennesket var i rummet, før de første danskere kunne tændet for et tv og før Anden Verdenskrig brød ud.
Det er med andre ord end noget slidt oplevelse, når man drager over den 82 år gamle bro. Inden for nogle år får den gamle bro dog fred, når en helt ny Storstrømsbro står klar. Et byggeri, som havde først spadestik for et år siden, og som nu er ved at komme i gang for alvor.
Det er en helt anden fornemmelse at se det skyde op ad jorden
På Falstersiden af den nye bro er der blevet bygget en ny tange ud i vandet. Det er her første del af brobyggeriet foregår.
- De er ved at gøre klar til det første fundament. Lige nu banker de den spunsvæg ned, som skal lave den byggegruppe, hvor fundamentet bliver støbt ned, så bunden af den bliver 12 meter nede i jorden herunder, hvor vi står, forklarer Niels Gottlieb, der er projektchef for Vejdirektoratet.
På grund af lavvande skal den første del af broen støbes på stedet, mens resten af broen skal støbes i store fabrikshaller på Masnedø og udskibes.
Artiklen fortsætter under billedet
Et år siden første spadestik
Siden første spadestik i september sidste år er tiden blevet brugt på få stablet en byggeplads på benene. Derfor er det først nu, at det italienske konsortium er klar til at begynde byggeriet af selve broen.
Artiklen fortsætter under billedet
- Det er en helt anden fornemmelse at se det skyde op ad jorden i praksis i forhold til alt det papir og tegninger, som vi har været igennem. Så det er da en stor tilfredsstillelse, siger Niels Gottlieb, projektchef for Vejdirektoratet
Tre gigantiske haller tager form
Selv om byggeriet af broen så småt er gået i gang, er selve byggepladsen fortsat under opførelse. Tre store haller er ved at tage form.
I hallerne skal der blandt andet produceres armeringsstål til alle broelementerne samt selve brodragerne.
Artiklen fortsætter under billedet
Betonen til broen bliver blandet på stedet, og her mangler der også de sidste detaljer:
- Ingredienserne til betonproduktionen bliver kørt til og hældt op i en tragt. Så bliver det sorteret og blandet med cement, flyveaske, og mikrosilica - og så bliver den færdige beton pumpet ud i rørsystemer ud til de haller, hvor det skal bruges herude. Det er de rørsystemer, de er ved at lave nu, forklarer Niels Gottlieb.
Artiklen fortsætter under billedet
Snart venter støbningen af broelementer
Det italienske konsortium regner med at byggepladsen snart står helt færdig:
- Nogle af bygningerne er allerede færdige, mens andre stadig er under opførsel, men byggepladsen vil stå helt færdig i løbet af det sene efterår, siger Maurizio Romano, der er byggeleder i Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV).
Artiklen fortsætter under billedet
Så snart byggepladsen er helt klar, kan det sjove arbejde for alvor begynde:
- Jeg glæder mig til, at vi kan starte produktionen af de forproducerede broelementer. Vi regner med, at det første element står færdig i begyndelsen af det nye år, siger Maurizio Romano.
Det ventes at den nye storstrømsbro vil åbne for biltrafik i 2022, mens togbanen over broen vil stå færdig i 2023.