Vordingborg har for nylig fået et lidt mere sydlandsk strejf.
Repræsentanter fra det italienske entreprenørfirma Itinera er nemlig kommet byen. Det er dem, der skal stå i spidsen for byggeriet af den nye Storstrømsbro. Et byggeri, der venter lige om hjørnet, og som gennem de næste fire et halvt år vil bringe mere end 200 bygningsarbejdere, konsulenter og andre byggeansvarlige til Vordingborg og Falster.
Vi er sikre på, at det vil være en god oplevelse for os. Det er en stor og vigtig bro
- Vi glæder os til at komme i gang. Vi er sikre på, at det vil være en god oplevelse for os. Det er en stor og vigtig bro, fortæller Ennio Buson, der er projektdirektør i det italienske firma, og som i dag mødte den lokale presse til en kort briefing.
Med til briefingen var også projektchefen i Vejdirektoratet, Niels Gottlieb.
- I dag er en spændende dag. Nu er vores entreprenører kommet til Vordingborg, og de har oprettet et midlertidigt kontor. Det er for alvor startskuddet til, at nu skal arbejdet med at bygge den nye Storstrømsbro i gang, siger han.
Arbejdet er i gang
Allerede nu er arbejdet med at rive Nordeuropas største gartneri ned på Masnedø i fuld gang. Nedrivningen skal gøre plads til blandt andet en skurvognslandsby til de mange ansatte på broprojektet, og så er det her, at nogle af de store elementer til broen skal støbes og gøres klar til at komme på plads over Storstrøm.
- Det næste år skal vi så lave den store produktionsplads her i Vordingborg. Vi skal også have set på designet af broen og have det godkendt, og derefter begynder det egentlige byggeri, som tager godt tre år, siger Ennio Buson fra Itinera.
Byggeriet af Storstrømsbroen har været undervejs i flere år, og i oktober 2017 blev tre italienske virksomheder ansvarlige for det store byggeri til i alt 2,1 milliarder kroner. Det såkaldte konsortium bestod foruden Itinera af firmaerne Condotte og Grandi Lavori Fincosit (GLF).
Ramt af skandalesager
Men en lang række sager har siden forfulgt de to sidstnævnte dele af treenigheden. Blandt andet kom det i december 2017 frem, at Condotte og GLF er anklaget for korruption i hjemlandet, og at de ikke står på den italienske liste over firmaer, der er renset for mafia-mistanke. Derfor udskød transportudvalget i Folketinget underskriften på Storstrømskontrakten, mens Kammeradvokaten så nærmere på Condotte og GLF.
Vi er et stort firma, og vi kan godt støtte op både teknisk og økonomisk alene. Vi har ikke brug for andre firmaer i projektet
I januar kom det så frem, at Condotte har så store økonomiske problemer, at de er stoppet med at betale regningerne på et stort byggeri i Oslo. Også GLF har vist sig at have problemer med økonomien, og som resultat heraf har de to italienske firmaer nu alene en symbolsk rolle i projektet med en ejerandel på hver 0,01 procent.
Dermed ejer Itinera altså 99,98 procent af byggeriet og skal stå for det hele selv. Men det er ikke noget problem, forsikrer projektdirektør Ennio Buson.
- Vi er et stort firma, og vi kan godt støtte op både teknisk og økonomisk alene. Vi har ikke brug for andre firmaer i projektet, siger han til TV ØST.
Med i Dansk Byggeri
Det italienske firma er desuden blevet oprettet som et dansk andelsselskab og har meldt sig ind i Dansk Byggeri for at sikre, at de gældende regler for arbejdsmiljø og løn i branchen bliver overholdt.
Og hos Vejdirektoratet føler man sig da også sikre på, at byggeriet af den nye bro vil ske under ordentlige forhold.
Du kan ikke få mig til at give garantier, men vi er her jo også for at sikre, at forholdene er i orden, og at arbejdet bliver udført på danske løn- og ansættelsesvilkår
- Du kan ikke få mig til at give garantier, men vi er her jo også for at sikre, at forholdene er i orden, og at arbejdet bliver udført på danske løn- og ansættelsesvilkår og på en arbejdsmæssig forsvarlig måde. Udover at vi også skal sikre, at den tekniske kvalitet er i orden. Det er jo en bro, der skal holde i over 100 år, og det er vi sat i verden for at sikre, siger Niels Gottlieb.
Byggeriet af Storstrømsbroen vil som sagt tage omkring fire et halvt år. Og entreprenørfirmaet føler sig sikker på, at tidsplanen bliver overholdt, selvom hvis det omskiftelige danske vejr skulle drille.
- Vi regner med, at dårligt vejr vil bremse godt 25 procent af byggeriet. Derfor har vi også afsat 13 dage til nogle ting, som kun burde tage 10. På den måde føler vi os ret sikre på, at tidsplanen bliver overholdt, siger Ennio Buson.