I en over et minut lang Facebook-video langer borgmester i Faxe Kommune, Ole Vive (V) onsdag eftermiddag kraftigt ud efter de ansvarlige for den it-fejl, som er skyld i, at 14.100 Faxe-borgere i dag har forsøgt at skifte læge forgæves.
- Jeg er simpelthen så flintrende vred og frustreret. Og det ved jeg også, I er, siger han i videoen henvendt til de over 14.000 borgere som i dag skulle skifte læge.
Det er ifølge Region Sjælland lovgivningen, der foreskriver, at samtlige 14.100 borgere, der bruger lægecenteret i Haslev, skal vælge læge på ny, når kapaciteten ved det eksisterende lægecenter reduceres.
Samtidig åbnes en ny lægeklinik i byen.
- Det er vigtigt for mig at præcisere, at kommunen har ikke noget at gøre med, at I skulle vælge ny læge, og kommunen står ikke for det system, man skal ind og vælge ny læge i, siger borgmesteren videre og tilføjer slutteligt i videoen:
- Vi kommer nok også til - bagom systemet - at få fortalt råt for usødet, hvad vi synes om den måde at behandle borgerne på.
Leverandør beklager
TV2 ØST har onsdag foreholdt kritikken for Digitaliseringsstyrelsen, der står for udviklingen og driften af Borger.dk. Her henviser de til udvikleren af systemet, Kombit, der driver den funktion på Borger.dk, hvor man kan skifte læge.
Det er dybt beklageligt, og vi har stor forståelse for at de berørte borgere er frustrerede
Her oplyser kommunikationschef Henrik Kirkeskov til TV2 ØST, at det var en fejl i Kombits nye it-system, Sygesikring, som gjorde, at de 14.100 Faxe-borgere ikke kunne komme igennem med deres lægeskift
- Det er dybt beklageligt, og vi har stor forståelse for at de berørte borgere er frustrerede. Det skal vi være de første til at indrømme og beklage.
Han forklarer, at fejlen er sket på trods af talrige test af systemet, der er helt nyt og blev lanceret i går.
- Vi får data om de borgere, der skal skifte læge fra regionen, og det er i forbindelse med bearbejdelsen af den her data hos Kombit, at der er sket en fejl.
Mange har taget dagen fri for at sidde klar og har brugt flere timer på at vente. Har I gjort nok for at sikre jer, at det fungerede?
- Jeg kan garantere dig for, at havde man haft nys om, at det her kunne ske, havde man givet borgerne besked. Man har gjort, alt hvad man kunne. Det er sådan med it-systemer, at fejl kan ske, selvom det er testet igen og igen, siger kommunikationschefen.
Løsning ikke fundet
Henrik Kirkeskov oplyser, at fejlen her til eftermiddag er fundet, men løsningen udestår.
- Vi ved, hvad der er galt, og arbejder på en løsning, siger han.
Kombit er ejet af kommunerne, og har til opgave at indkøbe, indrette og designe it-systemer – herunder den platform, som skal håndtere lægeskift.
Henrik Kirkeskov understreger, at ingen af de berørte borgere står uden læge, og de vil få besked, når systemet igen er oppe at køre.
- De skal selvfølgelig have skiftet læge. Det er ikke nogen undskyldning, men alle borgere har deres nuværende læge i over en måned endnu, fordi skiftet først er til 1. januar.
- Vi melder ud, når systemet fungerer igen, tilføjer han.
Så de her 14.100 borgere skal forvente at holde en ny fridag, hvis de vil have størst chance for at beholde deres læge?
- Vi beklager selvfølgelig dybt, at systemet ikke har været oppe at køre som forventet i dag. Vi gør selvfølgelig alt for at bestræbe os på, at det ikke sker igen.
Onsdag aften har Region Sjælland oplyst, at to planlagte lægeskift i henholdsvis Slagelse og Lolland Kommune er udskudt på ubestemt tid grund af it-fejlen hos Kombit.