På Østbanen, som går fra Køge til Rødvig eller Faxe Ladeplads, kører togene på nedslidte skinner.
Allerede i 2011 forsøgte man at skåne skinnerne ved at gøre togene lettere. Hvert femte sæde blev fjernet, så antallet af passagerer blev reduceret.
Ulla Astman (S), der er næstformand i Danske Regioner, kalder løsningen for tåbelig, men forklarer, at der ikke er råd til at ændre det lige nu.
De danske regioner ejer 13 lokalbaner rundt om i landet. Østbanen er en af de mest nedslidte, og da man i 2011 satte hastigheden på strækningen op, var man nødt til at sætte antallet af passagerer ned. Næsten hver femte sæde er blevet fjernet, og der er sat plader op, som skærmer for dele af gulvet, så der ikke kan være så mange passager.
Movia, der står for driften af lokalbanen, fortæller i en mail til TV2 ØST, at sæderne blev fjernet efter et krav fra Trafikstyrelsen, da lokaltoget begyndte at køre 100 kilometer i timen i stedet for 75.
- Der skulle være sikkerhed for, at togets samlede vægt ikke kan overstige et bestemt antal tons. Den praktiske løsning er så blevet, at 24 ud af 129 sæder er taget ud, og en del af toget er afspærret, oplyser Movia.
Passagerer: - Der er ikke plads til alle
Blandt passagererne på Østbanen giver de fjernede sæder problemer.
- Jeg synes selvfølgelig, at det er en dårlig idé, at der ikke er nok plads til os alle, siger Sonja Emilja Feghali fra Stevns.
Artiklen fortsætter under billedet.
- Jeg tænker også på de ældre, der også har det svært nok, siger hun.
Yvette Søgart fortæller, at folk nogle gange er nødt til at stå op i toget, fordi der mangler sæder.
- Nogle gange, så er der for lidt plads at sidde, siger hun.
- Det er ikke særlig sjovt, siger Yvette Søgart fra Klippinge.
Artiklen fortsætter under billedet.
Heller ikke Simon Nielsen er imponeret over løsningen på vægtproblemet.
- De har ikke tænkt sig om, da de lavede det, siger han.
Artiklen fortsætter under billedet.
Tåbeligt med nødvendigt
Ulla Astman fra Danske Regioner er enig i, at løsningen med at fjerne sæder ikke er optimal. Men der er ikke penge til at gøre noget ved det lige nu.
Hun efterlyser flere penge, som regeringen skal afsætte til formålet.
- Vi har brug for 105 millioner kroner ekstra fra regeringen frem mod 2026, siger næstformanden.
Artiklen fortsætter under billedet.
Hun forklarer, at det kan ende med en lukning af nogle af lokalbanerne, hvis der ikke bliver bevilget flere penge til at vedligeholde skinnerne.
- I sidste ende bliver vi måske nødt til ikke bare at tage sæder ud af tog, som virker tåbeligt nok, men decideret måske lukke baner, siger Ulla Astman.
Regeringen med Mette Frederiksen (S) i spidsen vil senest 5. november fremlægge regionernes og kommunernes budgetter for 2020.