Banedanmark om udskudt åbning: - Vi er absolut de første til at beklage

Banedanmark har udskudt åbningen af strækningen mellem Næstved og Vordingborg endnu en dag. Projektdirektør beklager, at de ikke er klar.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Planen var, at pendlerne mandag morgen kunne stige på toget mod Næstved og Vordingborg efter en sommer med togbusser og sporarbejde.

Men sådan gik det ikke.

Sporarbejde togbusser
Læs også
Fortsat problemer med signalerne - togene kører heller ikke tirsdag
Sporarbejde togbusser
Læs også
Fortsat problemer med signalerne - togene kører heller ikke tirsdag

Åbningen af den nye strækning, som er en del af Ringsted-Femern-banen, er nemlig blevet udskudt til tidligst onsdag morgen. Det oplyser DSB og Banedanmark.

Årsagen er, at Banedanmark ikke er færdige med at undersøge, om deres signalsystem virker, som det skal.

quote Det er ikke særlig rart at stå i den situation, som vi står i nu

Klaus S. Jørgensen, projektdirektøren, Ringsted-Femern banen

Indviede ny station i weekenden

Lørdag var de ellers med til at fejre indvielsen af den nye Vordingborg Station, hvor transportminister Benny Engelbrecht (S) og Vordingborgs borgmester Mikael Smed (S) klippede snoren til en ny gangbro.

TV2 ØST har talt med Klaus S. Jørgensen, der er projektdirektør for Ringsted-Femern-banen hos Banedanmark. Han beklager, at de ikke har nået at få gjort arbejdet færdigt til tiden.

Læs også
Ny station indviet – mandag er det slut med togbusser
Læs også
Ny station indviet – mandag er det slut med togbusser

Hvordan er det at stå med fest og fejring og ministerbesøg lørdag og så stå dagen efter og finde ud af, at togene alligevel ikke er klar til at køre?

quote Da vi var der i lørdags, forventede vi faktisk, at vi ville være færdige til mandag morgen

Klaus S. Jørgensen, projektdirektøren, Ringsted-Femern banen

- Det er ikke særlig rart at stå i den situation, som vi står i nu. Når vi planlægger et sporarbejde, og vi indstiller togtrafikken, så udnytter vi alle de dage, vi har spærret for togtrafikken, så meget som vi overhovedet kan. Det betød også, at der er planlagt arbejde lige til det sidste, så vi ikke lukker for banen mere end højst nødvendigt, siger Klaus S. Jørgensen.

- Da vi var der i lørdags, forventede vi faktisk, at vi ville være færdige til mandag morgen, tilføjer han.

Artiklen fortsætter under billedet.

Vordingborgs borgmester, Mikael Smed (S), og transportminister Benny Engelbrecht (S) klippede snoren til den nye gangbro på Vordingborg Station.
Vordingborgs borgmester, Mikael Smed (S), og transportminister Benny Engelbrecht (S) klippede snoren til den nye gangbro på Vordingborg Station. Foto: Rikke Stokholm - TV2 ØST

Regnede med at være færdig til deadline

Men det virker alligevel lidt underligt, at I fejrer åbningen, inden I er klar. Hvorfor gjorde I det?

Vi ville godt markere, at nu var vi færdige med sporarbejdet. Som det også fremgik i lørdags, så havde vi stadigvæk noget udenstående arbejde, men vi regnede bestemt med, at vi ville være færdige til mandag morgen, som vi også sagde i lørdags, siger han.

quote Det er bestemt ikke noget, vi er begejstrede for. Det er vi absolut de første til at beklage

Klaus S. Jørgensen, projektdirektøren, Ringsted-Femern banen

Der er jo i den brede befolkning meget kritik af DSB og Banedanmark og bøvl med tog til tiden og så videre. Hvad betyder det egentlig for jeres renommé, at I må udsætte denne genåbning?

- Det er bestemt ikke noget, vi er begejstrede for. Det er vi absolut de første til at beklage. Det er selvfølgelig allerværst for de togpendlere, det går ud over, som ikke kan stole på deres rejsetid her mandag morgen - og også tirsdag morgen, som vi desværre også kommer til at ramme, siger Klaus S. Jørgensen.

Læs også
Åbning af jernbane blev udskudt - pendlere er trætte af signalfejl og togbusser
Læs også
Åbning af jernbane blev udskudt - pendlere er trætte af signalfejl og togbusser

Og hvornår tror du så egentlig, I bliver klar?

- Vi vil være færdige med arbejdet onsdag morgen. Det er fordi, vi skal være færdige og helt sikre på, at vores sikringsanlæg fungerer, som de skal. Det, der har været udfordringen med vores arbejde her, er de sidste test af sikringsanlægget. Det er det allersidste arbejde, vi gør. Og sikringsanlæggene skal være i orden, for at jernbanesikkerheden er i orden.

Se pendlernes reaktion på udskydelsen af åbningen af strækningen.

Nyhedsoverblik