Familieområdet i Faxe Kommune har lavet så graverende fejl i en lang række børnesager, at de tilbage i oktober kunne fortælle, at de vil gennemgå i alt 1.000 børnesager for at rette op på fejlene.
Derudover har økonomien i familierådet også haltet gevaldigt, og det har skabt en enorm mistillid hos borgerne.
I et forsøg for at vinde gunsten tilbage, har kommunen valgt at oprette et såkaldt familiepanel, hvor Faxe Kommunes egne borgere kommer til at indgå.
- Det er jo tiltrængt, men jeg synes også, at det er sørgeligt, at det sker på baggrund af et borgerforslag - omvendt er det jo så positivt, at de tager fat og så rent faktisk også går videre med det, fortæller Isabella Hansen, der er én af de i alt 16 borgere, der har meldt sig til at deltage i familiepanelet.
Det er jo et meget godt billede på, at der ikke er nogen form for tillid til Faxe Kommunes politikere eller i det hele taget kommunen som myndighed
Genvinde tilliden
Det var en borger der tilbage i efteråret 2024 foreslog, at familierne burde inddrages mere i sagen frem for at blive holdt uden for, når det nu rent faktisk var dem, det vedrørte.
Og det synes Mikkel Dam (LA), som er formand for børn- og læringsudvalget i Faxe Kommune, er en god idé.
- Det er jo et meget godt billede på, at der ikke er nogen form for tillid til Faxe Kommunes politikere eller i det hele taget kommunen som myndighed. Det er selvfølgelig en smule selvforskyldt, siger han og lægger vægt på, at kommunens store opgave nu er at vinde tilliden tilbage for borgerne i Faxe Kommune.
- Fra politisk side kommer vi til at følge panelet hamrende tæt, fordi vi jo gerne vil lære af de erfaringer, der er og bruge panelet som en form for løftestang i forhold til de svigt, der har været - så ja, jeg er meget positiv over panelet, fortæller Mikkel Dam.
Pseudo-panel?
Selvom tanken med et familiepanel, der bliver et direkte led mellem forældrene og politikerne, er god, er der bekymringer om, at panelet blot er symbolpolitik eller en decideret afledningsmanøvre.
- Jeg kan godt være i tvivl. Er det ren pseudo, man opretter det her panel? Er det for at signalere til os, at; "ja ja, vi har hørt jer", eller er der en oprigtig interesse i at ville forbedre sig og gøre en forskel?, spørger Isabella Hansen.
Og til det svarer Mikkel Dam, at kommunen er til for borgernes skyld.
- Nej, det er ikke en afledningsmanøvre. Når man er i vores situation, er man nogle gange nødt til at træde vand, for det er som om, at man ikke kan gøre noget rigtigt.
- Men der ligger nogle virkelig positive ting bag ved det her panel. Det handler om, at vi gerne vil gøre en forskel, så selvfølgelig vil vi inddrage borgerne i langt højere grad, fortæller Mikkel Dam.