Hvis Isabella Hansen finder alle sagsakterne frem, fylder de efterhånden en del.
I mange måneder har hun haft en korrespondance med sagsbehandlere i Faxe Kommune. Eller korrespondance er måske så meget sagt. For en stor del af kommunikationen har nærmest været ensrettet.
- Den har strakt sig fra november til maj måned. Jeg ringede morgen, formiddag og eftermiddag uden at opnå kontakt, siger Isabella Hansen.
Det genererer en frygtelig afmagt, en frustration og en vrede. Det er jo ikke for sjovt, at jeg henvender mig til kommunen
Isabella Hansen bor i Rønnede. Hun har søgt Faxe Kommune om ekstraaflastning af sin skizofrenidiagnosticerede datter. Hun henvendte sig første gang den 28. februar, og i de efterfølgende uger rykkede hun gang på gang kommunen.
Det skete både gennem sms'er, opkald og mails - men helt uden held.
Først 10 uger efter hun indgav sin forespørgsel meddelte kommunen hende om en afvisning. Isabella Hansen retter både kritik af overskredne sagsbehandlingsfrister og manglen på tilbagemeldinger.
- Man råber ud i intetheden og står jo fuldstændig magtesløs og er frustreret og prøver at finde ud af, hvem man kan kontakte.
Kritik fra mange kanter
Den 19. september kom det frem, at 1.000 sager på familieområdet i Faxe Kommune skulle undersøges, fordi der var fundet fejl i en stor del af sagerne.
Siden har der været kritik af sagen fra flere kanter. Flere forældre har stillet sig frem med kritik, og Børns Vilkår kalder sager som den fra Faxe Kommune for et svigt af børnene og deres familier.
Kritik af familieområdet i Faxe Kommune
I september kunne TV2 ØST fortælle, at 1.000 sager på familieområdet i Faxe Kommune skulle undersøges.
Kommunen satte gang i undersøgelserne, da de fik mistanke om, at der er sket alvorlige fejl i flere sager på området.
Kommunen hyrede revisions- og rådgivningsvirksomheden BDO til at undersøge problemets omfang. BDO lavede stikprøver af 1000 sager på det specialiserede børne- og ungeområde i Faxe Kommune. I alt blev 31 sager undersøgt, og her kunne BDO konstatere, at der ud af 20 sager om tabt arbejdsfortjeneste er lavet fejl i 70 procent af sagerne.
Blandt andet har familier ikke fået det tilskud, de var berettiget til, men andre familier har modtaget støtte, som de aldrig skulle have haft.
De mange fejl fik Faxe Kommune til at afsætte 17,5 millioner kroner til at undersøge samtlige 1000 børnesager.
Kritikken stopper dog ikke her.
Tidligere i denne uge kom det frem, at Faxe Kommune havde skrevet ud til forældre med beskeden om, at de ikke skulle kontakte kommunen om deres verserende sager på familieområdet. Kommunen skrev blandt andet:
Med denne meddelelse vil vi gerne fortælle jer, at vi kontakter jer, når vi kommer til jeres sag hos os.
Derfor behøver I ikke at kontakte os for at spørge ind til jeres sag eller bede om møder.
Den besked mødte kritik, blandt andet fra Maj Thorsen, der er selvstændig socialrådgiver:
- Jeg har set mange grelle ting, men jeg har aldrig set noget lignende, lød det.
Torsdag skulle sagen så behandles af politikerne i Faxe Kommune.
Har var der mødt flere forældre op, der grædende stillede politikerne spørgsmål til de meget betændte børnesager.
De mange fejl og lange ventetider kan have store konsekvenser for familierne. Sådan lyder det fra Maj Thorsen, der er privatpraktiserende socialrådgiver.
- Det kan slide meget. Og på lang sigt kan det føre til, at forældrene går fra hinanden og ender i en skilsmisse. Jeg ser desværre også sager, hvor forældrene bliver så slidt af et katastrofalt dårligt samarbejde med forvaltningen, at de faktisk bliver syge.
For Isabella Hansen har sagen givet så mange frustrationer, at det har resulteret i en sygemelding.
- Det genererer en frygtelig afmagt, en frustration og en vrede. Det er jo ikke for sjovt, at jeg henvender mig til kommunen, siger Isabella Hansen og fortsætter:
- Jeg var sygemeldt i 3,5 måned. Min datter er ikke i skole og er blevet indlagt.
- Vi lægger os til fulde fladt ned
Formand for Børn og Læringsudvalget i Faxe Kommune, Mikkel Dam (LA), har flere gange beklaget situationen og også rettet kritik af forvaltningens arbejde.
Også i sagen om Isabella Hansen erkender han, at kommunen langt fra har handlet godt nok.
- Vi lægger os til fulde fladt ned. Det skal der ikke herske nogen tvivl om. Den måde, som tingene har kørt på i Faxe Kommune, er under al kritik. Det skal blive bedre, siger udvalgsformanden.
Mikkel Dam forventer, at kritikken af familieområdet i kommunen betyder, at der i fremtiden kommer mere styr på sagerne – også når det kommer til tilbagemeldinger på familiernes henvendelser:
- Det, som jeg hæfter mig rigtig meget ved, er, at vi fremadrettet har lagt en plan, som inkluderer en kæmpe mængde ressourcer, blandt andet til tilbagemeldinger på folks henvendelser, så vi kommer op på et helt andet niveau, end det er i dag.
Isabella Hansen håber, at hun og andre familier i fremtiden får lettere ved at kommunikere med kommunen.
- Hvis man bare fik noget gennemsigtighed. At de siger, ”vi er i gang” eller ”det er det her, der forhindrer det”, så ville det være nemmere at væbne sig med tålmodighed.
Ifølge Faxe Kommune kommer det mindst til at tage to år at få endevendt alle sagerne.