Østbanen er afgørende for, at en lang række borgere i Stevns, Køge og Faxe kommuner kan komme til og fra arbejde og uddannelse. Men skinnerne er i så ringe stand, at hastigheden på banen er sænket, ligesom der er fjernet sæder fra togene for at skåne de skrøbelige skinner.
Derfor skabte det stor forundring, da TV2 ØST i september kunne fortælle, at opgraderingen af skinnerne blev forsinket med mindst et år. Det skyldtes, at Miljøstyrelsen ikke mente, at de havde nok oplysninger til at sikre, at projektet kunne få de nødvendige miljøgodkendelser.
Jeg var ved at tisse i bukserne og spytte kaffen ud af munden
Det overraskede regionsrådet, hvor Venstre bad om en redegørelse fra Movia, der via datterselskabet Lokaltog driver Østbanen. I redegørelsen gemmer der sig et bilag, der i dén grad fik DF-politikeren Lars Folmann til at spærre øjnene op. Han sidder både i Faxe Kommunens Miljø- og Teknikudvalg og i regionsrådet.
- Jeg var ved at tisse i bukserne og spytte kaffen ud af munden. Jeg blev jo noget overrasket. Det er som lyn fra en klar himmel, forklarer han.
- Jeg har gået i uvidenhed i et år
Kommuner kan normalt selv behandle miljøsager inden for deres egne kommunegrænser. Men i en mail sendt fra en af kommunens embedsfolk gør Faxe Kommune Miljøstyrelsen opmærksom på, at de i stedet vil lade styrelsen behandle sagen, fordi den spænder over flere kommuner. De gør samtidig opmærksom på, at kommunen vurderer, at der som minimum skal foretages en mere omfattende undersøgelse i form af en såkaldt VVM-screening af renoveringsprojektet på Østbanen.
Kommunens forvaltning var dermed klar over, at projektet med at forny Østbanen kunne blive mere omfattende end som så. Men den viden har kommunalpolitikeren Lars Folmann ikke fået, og det er han stærkt utilfreds med.
- Jeg har gået i uvidenhed i et år om, at vores egen forvaltning har videresendt det, forklarer Lars Folmann.
Hvis politikerne tidligere i forløbet var blevet gjort opmærksomme på risikoen for forsinkelse, ville de kunne have ændret i renoveringsprojektet, så man i første omgang undgik de dele af projektet, der kan give problemer med miljøgodkendelsen og dermed forsinkelser, mener Lars Folmann.
- Forvaltningen skulle have løftet sagen op politisk. For så kunne vi være med til at rådgive Heino Knudsen (regionsrådsformanden, red.), regionen og regionsrådet om, at det måske ikke var så godt et projekt, fordi det kunne blive ramt af forsinkelse, siger Lars Folmann, der dog anerkender, at kommunens forvaltning handlede rigtigt ved at oversende sagen til Miljøstyrelsen i stedet for at behandle den selv.
To stationer giver knas
Det er især omkring Faxe Syd Station og Rødvig Station, hvor miljøgodkendelserne kan trække ud. På Faxe Syd er det nemlig planen at give tog på den ellers ensporede Østbane mulighed for at krydse hinanden, og i Rødvig på Stevns skal der bygges en helt ny station, fordi byens naturlige midte har flyttet sig i takt med udbygningen af byen.
Faxe Kommunens borgmester Ole Vive (V) mener dog ikke, at hans forvaltning skulle have handlet anderledes, ligesom han heller ikke havde forventet, at hans forvaltning orienterede ham om forholdet.
Hvis planerne om renovering af Faxe Syd Station er med til at forsinke den samlede renovering, er både borgmesteren og Lars Folmann dog enige om, at de gerne ser det fjernet i første omgang.
- Hvis det er den lille del af det store, samlede projekt, der gør, at det skal tage længere tid, så tag det ud af projektet. Så kan det komme med på et senere tidspunkt. Men jeg har svært ved at tro, at det skulle være sådan, siger Ole Vive (V).
Lars Folmann vil nu foreslå Region Sjælland at tage renoveringen af Faxe Syd og flytningen af Rødvig Station ud af projektet, så det resterende arbejde måske kan komme i gang tidligere og altså undgå forsinkelserne.