Det er uklart, hvad der helt konkret ligger til grund for, at opgraderingen af skinnerne på Østbanen bliver udskudt et år.
Derfor kræver regionsrådspolitiker Jacob Jensen (V) nu en redegørelse fra Movia, der står bag selskabet Lokaltog, som driver Østbanen.
- Pendlerne har ventet så længe på, at nu skulle der komme til at ske noget, og så springer den her bombe nærmest lige imellem hænderne på os. Det er selvfølgelig frustrerende, lyder det fra Jacob Jensen.
Han og de øvrige regionsrådspolitikere fik onsdag nyheden om problemerne med Østbanen, og også regionsrådsformand Heino Knudsen (S) kræver en forklaring.
- Jeg er mega frustreret. Det er tudetosset, at vi for at fjerne nogle skinner og lægge nogle nye på samme sted skal forsinkes på grund af nye miljøundersøgelser, siger han.
Lettere og langsommere
Skinnerne har længe trængt til en reparation. De er så slidte, at man i 2011 tog sæder ud for at gøre togene lettere, mens man i 2019 sænkede farten fra 100 kilometer i timen til 75 kilometer i timen.
Derfor var glæden stor, da Folketinget i juni afsatte penge til renoveringen. Det betød, at Østbanens skinner skulle stå færdige i tredje kvartal af 2022, men det er altså udskudt med et år.
Miljøstyrelsen har nemlig bedt Movia om ny dokumentation for skinneprojektets miljøpåvirkning.
Artiklen fortsætter under grafikken.
Men - ifølge Jacob Jensen - er det stadig uklart hvad der konkret ligger til grund for, at projektet bliver bremset.
- Jeg har bedt om en redegørelse fra Movia. De skal fremlægge, hvad det er, de har vidst, hvornår de har vidst det, og om det er dér, der er sket en fejl med hensyn til, at man ikke har fået indsendt de rigtige oplysninger, siger Jacob Jensen.
Også regionsrådsformand Heino Knudsen vil i dialog med Movia.
- Det er klart, at vi skal finde ud af, hvad der er op og ned i det her, og hvem der har vidst hvad hvornår, men det allervigtigste for mig er, at vi får tilladelserne på plads, så vi kan komme i gang med at lægge nye skinner på Østbanen. Og så må Movia og Miljøstyrelsen finde ud af, hvilken skulder aben skal sidde på bagefter, men det må ikke forsinke den her proces, siger regionsrådsformanden.
Minister ind i sagen
Movia skriver i en pressemeddelelse, at de nye krav kommer som konsekvens af et øget fokus på miljøkrav ved store byggerier og øget hensyn til sårbare dyrearter.
Når Miljøstyrelsen har modtaget den nye dokumentation, skal de vurdere, om der skal laves en ny VVM-redegørelse. Sker det, kan projektet blive forsinket endnu længere - nemlig til 2024.
Jacob Jensen forstår ikke, hvordan der så sent i processen kan være uklarhed omkring kravene.
Derfor har han stillet spørgsmål til miljøminister Lea Wermelin (S).
- Jeg har bedt miljøministeren om at se på, hvorvidt der er sket en ændring i den praksis, som Miljøstyrelsen foretager, når de laver en vurdering af, hvorvidt der skal bruges ekstra oplysninger, altså en ekstra miljøundersøgelse på projektet ved Østbanen, siger Jacob Jensen.
- Vi kan se, at der er andre projekter, hvor der laves skinnerenovering, eksempelvis mellem Roskilde og Ringsted, hvor det er Trafikstyrelsen, der står for vurderingen, og det er tilsyneladende en mere lempelig vurdering, man foretager der, fortsætter han.
Indtil videre må pendlerne på Østbanen så væbne sig med yderligere tålmodighed og et håb om, at skinnerne holder.
- Det er da ærgerligt. Jeg synes, de skulle til at få fingeren ud og få det lavet. Vi er mange, der bruger det, lød det onsdag, da TV2 ØST mødte Annette Boas Thygesen på Faxe Ladeplads Station.