Faxe Kommune skal gå til Transportministeriet og kræve direkte tog på Lille Sydbanen til København via den nye bane fra Køge Nord. Samtidig vil de presse på for at få udskiftet de nedslidte skinner på Østbanen.
Sådan lyder den enstemmige beslutning i Faxe Kommune torsdag aften.
- Jeg føler mig til grin i forhold til den offentlige transport her i Faxe Kommune. Jeg har gået og pralet med, at vi snart kunne komme fra Haslev til København på 41 minutter. Men de direkte tog bliver udskudt år efter år, lød det fra Henrik Friis (SF).
Han pegede ligesom en række andre politikere på, at det er på tide, at kommunen slår i bordet over for transportministeren.
- Nogle gange er det fint at være den stille pige i klassen, men andre gange skal man råbe op. Jeg siger ikke, at borgmesteren skal sparke døren ind til transportministeren. Men det er på tide med en bestemt henstilling. Vi skal undgå, at de direkte tog ende i en syltekrukke, sagde Nadia Bruun Thurø (EL).
Sparekrav rammer hårdt
Det var Enhedslisten og SF, der havde rejst sagen i byrådet med henvisning til de brudte løfter om hurtige tog til København.
Pendlerne på Lille Sydbanen har nemlig glædet sig til direkte og hurtige tog til København. Men de er blevet snydt igen og igen. Først blev den direkte forbindelse udskudt fra 2018 til 2021. De forsinkede og fordyrede signaler langs skinnerne fik skylden. I december sidste år meddelte Banedanmark, at det vil udskyde projektet til 2023-2024. Det statslige selskab skal spare.
Artiklen fortsætter under billedet.
- Det bliver sværere at få både borgere og virksomheder til at bosætte sig, når den offentlige transport halter, fastslog Nadia Bruun Thurø (EL).
Hun blev suppleret af den socialdemokratiske veteran Finn Hansen:
- Jeg kender folk, der er flyttet her til netop på grund af løfterne om hurtige, direkte tog til København. Og der er eksempler på, at folk nu sælger deres huse, fordi de har tabt tålmodigheden, sagde han.
Skal lave beslutning om
Konkret vil Banedanmark droppe opførelsen af et midlertidigt sikringsanlæg i Køge, der skal sikre traditionelle togsignaler mellem Køge og Køge Nord stationer, indtil det nye signalprogram er klar til brug på banen i 2024.
Men den beslutning er en ommer, sagde Henrik Friis (SF).
- Derfor må vi lægge pres på regeringen. Og for min skyld, må borgmester Ole Vive (V) gerne sparke døren ind til transportministeren, fastslog han. Der dog samtidig erkendte, at borgerne næppe skal forvente, at alt nu bliver godt.
- Men vi bliver nødt til at reagere, sagde han.
Det blev ikke bare en debat om de direkte tog, men også om de nedslidte skinner på Østbanen. Der var bred enighed om, at kommunen skulle presse på overfor ministeren for at få en hurtig løsning på begge strækninger. Der var lige så stor enighed om, at løsningen på Østbanen ikke skal være BRT-busser – også kaldet tog på gummihjul. Transportministeren har ellers netop bebudet, at han vil have undersøgt, om de kan erstatte de traditionelle tog på skinner på Østbanen.
- Vi ønsker et tilgodese pendlere i hele Faxe Kommune. Det gør vi med tog på skinner. Vi skal have udskiftet de nedslidte skinner på Østbanen. Hvis ikke vi får den offentlige trafik til at fungere, så ender det med, at pendlerne flytter over i personbiler. Det har vi ingen interesse i, lød det fra Marianne Ørgaard (Borgerlisten).