- Jeg føler mig snydt og bedraget.
Sådan lyder det fra Kim Granow, der er en af de medarbejdere, som er blevet underbetalt af Falster-virksomheden MSE Entreprise.
Man føler sig snydt og bedraget
Han har arbejdet som maskinfører på en af de store pramme, der har sejlet jord fra den opgravede tunnelrende ind til kysten ved Femern-byggeriet.
Arbejdsdagene begyndte klokken 18.00 om aftenen og skulle slutte klokken 06.00 om morgenen. Men ofte sluttede vagterne først senere.
- Arbejdet var egentlig fint nok. Men når man finder ud af, at man ikke har fået nok i løn, så ser man anderledes på tingene, siger Kim Granov.
Kim Granov fortæller mere i videoen nedenfor.
Brud på aftale
Ifølge aftalen med fagforbundet 3F måtte de ansatte ikke arbejde så mange timer i træk, ligesom de ansatte heller ikke fik den rette løn for overarbejdet.
Derfor har 3F og virksomheden MSE Entreprise nu indgået et forlig, hvor virksomheden skal betale 5,6 millioner kroner for brud på reglerne for over 260 ansatte. Det skriver Fagbladet 3F.
En stor del af pengene går direkte til de 70 medlemmer af 3F, som var ansat under MSE Entreprise - heriblandt Kim Granov, der netop har fået en ekstra indbetaling på sin konto på 53.000 kroner.
- Det er megafedt, siger han.
Hos Fagforeningen 3F Lolland er glæden også stor:
- Vi er meget glade for resultatet. Det er en sag, der har taget rigtig lang tid og krævet mange ressourcer, fordi det drejer sig om så mange mennesker, og det er et kæmpe regnestykke, der er blevet lavet, siger Bjarne Jensen, næstformand for 3F Lolland.
Han understreger, at det er den største sag, fagforeningen endnu har haft på byggeriet af Femerntunnelen.
Vil se fremad
Virksomheden MSE Entreprise er stadig en del af byggeriet af Femernforbindelsen.
Direktøren, Jan Sørensen, har ikke ønsket at udtale sig, men understreger, at han anser sagen for lukket og nu ønsker at se fremad.
Det var en smutter, det har han nu betalt for
Samme melding kommer fra 3F Lolland.
- Vi er rigtig glade for, at vi har kunne lukke sagen og gå fra hinanden uden at pege fingre ad hinanden, siger Bjarne Jensen.
Men kan I fortsat have tillid til virksomheden?
- Ja, vi har fortsat et fint samarbejde. Det var en smutter, som han nu har betalt for, og så må vi komme videre og se fremad, siger han og fortsætter:
- Det er en unik byggeplads med nogle udfordrende arbejdstider og en stram tidsplan, så alle føler sig pressede til lige at give en time eller to ekstra, og så er det, at korthuset falder.
Hos bygherren Femern A/S vækker sagen også opsigt.
- Vi har fulgt sagen tæt, og noterer, at den nu har fundet en afslutning i det fagretlige system efter den danske model, udtaler Oliver Sellner Vonsild, chef for arbejdsmarkedsforhold i Femern A/S, og fortsætter:
- Der skal naturligvis være ordnede løn- og arbejdsforhold under byggeriet af Femern Bælt-tunnelen.
Femernforbindelsen ventes at åbne for trafik i sommeren 2029.