Nu åbner formidlingscenter om Femern-byggeriet

Alle nysgerrige kan nu besøge et formidlingscenter om Femern-forbindelsen. Her fortælles om det meget store bygningsværk, der er på vej til Lolland.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Hvert element bliver 217 meter langt og vejer 73.000 tons. De bygges i mere end 30 meter høje haller - og graves sammen med de andre elementer ned i en stor rende på havbunden.

Sådan lyder nogle af de mange fakta på det spritnye besøgscenter i Rødbyhavn om den kommende forbindelse mellem Lolland og Femern, der forhåbentlig om få år vil binde vores lande tættere sammen.

Læs også
Femern: 400 millioner liter havvand pumpet væk - se den blotlagte havbund
Læs også
Femern: 400 millioner liter havvand pumpet væk - se den blotlagte havbund

Åbningen af det nye besøgscenter er blevet forsinket på grund af coronarestriktioner, men nu kan centeret endelig slå dørene op og fortælle om byggeriet.

- Jeg synes, det er et rigtigt spændende projekt, og jeg kan godt lide at snakke med mennesker og formidle ting. Samtidig interesserer jeg mig meget for teknik i det hele taget, så derfor er det en gave at få lov at være med her, siger Jørgen Larsen. 

Den 68-årige tidligere politimand er to gange om ugen med til at vise rundt på centeret.

Besøgende vises rundt på det nye besøgscenter i Rødbyhavn. Her kan man se, hvordan Femern-forbindelsen skal bygges.
Besøgende vises rundt på det nye besøgscenter i Rødbyhavn. Her kan man se, hvordan Femern-forbindelsen skal bygges. Foto: Camilla Laursen - TV2 ØST

Interessen for verdens længste sænketunnel til biler er ifølge Femern A/S stor blandt de lokale og turisterne. Derfor er de også glade for, at centeret endelig er åbent.

Læs også
Nu kan Femern-byggeriet for alvor starte – få overblikket over Danmarks største anlægsprojekt
Læs også
Nu kan Femern-byggeriet for alvor starte – få overblikket over Danmarks største anlægsprojekt

- Det er jo danmarkshistoriens største anlægsprojekt, og det er selvfølgelig helt naturligt at fortælle om det. Hvad er det, hvad foregår der, hvordan er byggeprocessen, og hvilke muligheder giver det os, siger Morten Kramer Nielsen, der er kommunikationschef i Femern A/S.

Syv minutter fra Tyskland

Byggeriet af den 18 kilometer lange sænketunnel betyder, at man i fremtiden kan køre til Tyskland fra Danmark på ti minutter i bil og syv minutter i tog.

Anlægsprojektet til over 50 milliarder kroner er da også nu for alvor begyndt at tage form.

En model af den fabrik, hvor tunnelelementerne skal støbes.
En model af den fabrik, hvor tunnelelementerne skal støbes. Foto: Camilla Laursen - TV2 ØST

- Der sker utrolig meget aktivitet hernede. Vi har en udsigtsplatform ude ved vandet, og der kan man se anlægget af den store arbejdshavn, der er i fuld gang, siger han.

Lige nu er de i Rødbyhavn ved at bygge blandt andet den betonfabrik, som skal støbe elementerne til sænketunnellen.

Læs også
Nyt besøgscenter inviterer nysgerrige helt tæt på Femern-byggeriet
Læs også
Nyt besøgscenter inviterer nysgerrige helt tæt på Femern-byggeriet

Store anlægsprojekter har altid fascineret den nu pensionerede politimand Jørgen Larsen, og derfor passer jobbet som guide ham aldeles godt.

- For det første får jeg en masse ny viden om projektet hernede, og så er det dejligt at få lov at møde en masse mennesker og snakke med dem og prøve at forklare ud fra de forudsætninger, de kommer med, siger Jørgen Larsen.

Der er åbent i det nye besøgscenter alle ugens dage, og det er gratis at komme ind.


Nyhedsoverblik