Danmarkshistoriens største anlægsprojekt har passeret en kæmpe milepæl.
Tunnelelementerne til Femern Bælt-tunnelen er nu i fuld gang med at blive støbt. Det sker cirka to og et halvt år efter første spadestik til verdens største betonelementfabrik ved Rødbyhavn. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Femern Bælt.
- Alle er glade for, at vi nu er rigtig i gang. Nu har vi stået i startboksen i lang tid for at komme i gang med at bygge tunnelen. Nu er vi rigtig i gang og kan se det hele tage form, siger Jens Ole Kaslund, teknisk direktør i Femern A/S, til TV2 ØST.
Det er et meget afgørende tidspunkt og en stor milepæl i Femern Bælt-projektet
Dermed har Femern Bælt-projektet ramt et helt afgørende tidspunkt i projektets historie, som nu handler om at få støbt selve fundamentet og påbegynde støbningen af tunnelelementerne til den 18 kilometer lange tunnel, hvor de seneste år har handlet om at få opbygget tunnelelementfabrikken.
Historisk milepæl er nået
Nu er produktionen af selve tunnelen i gang. Det betyder, at de første 24 meter af den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Danmark og Tyskland er støbt.
- Det er et meget afgørende tidspunkt og en stor milepæl i Femern Bælt-projektet. Byggeriet af fabrikken, arbejdshavnen og tunnelportalen har fyldt rigtigt meget, men nu kan vi rent faktisk konstatere, at støbningen af elementerne til Femern Bælt-tunnelen er i gang. Det er der god grund til at glæde sig over, siger Jens Ole Kaslund, teknisk direktør i Femern A/S, der er bygherre på Femern Bælt-forbindelsen.
- Det er første gang, vi nu har lavet noget af det, der skal blive en del af tunnelen, i stedet for at fokusere på alle forberedelserne for at kunne lave tunnelen, uddyber han over for TV2 ØST.
Det er hovedentreprenøren Femern Link Contractors, FLC, der har opført tunnelelementfabrikken og nu er i gang med selve produktionen af tunnelelementerne.
- Vi har forberedt os meget grundigt på støbningen af det første segment. Det har været meget vigtigt for os, at medarbejderne og processerne under støbningen har været maksimalt forberedte for at sikre at støbeprocessen forløb, som den skulle, siger Sebastién Bliaut, adm. direktør i konsortiet Femern Link Contractors.
Den første støbning blev foretaget af mere end 140 medarbejdere fra konsortiet Femern Link Contractors.
Om Femern Bælt-tunnelen
Femern Bælt-tunnelen er Danmarks største og et af Europas mest omfattende anlægsprojekter nogensinde. Femern Bælt-tunnelen er en 18 kilometer lang sænketunnel, der vil forbinde Rødbyhavn på Lolland i Danmark med øen Fehmarn i Tyskland.
Udover selve sænketunnelen består Femern Bælt-forbindelsen af landanlæg på dansk og tysk side. Jernbanen på begge sider af Femern Bælt opgraderes til to elektrificerede spor og forberedes til hastigheder på op til 200 km/t.
Når tunnelen står færdig, vil det gøre det muligt at rejse mellem Hamborg og København i tog på under tre timer.
Kilde: Femern A/S, Sund og Bælt.
Første tunnelelement skal nedsænkes i 2024
Til Femern Bælt-forbindelsen skal der støbes i alt 89 tunnelelementer. De 79 bliver standardtunnelelementer på hver 217 meter længden, 42 meter i bredden og 9 meter i højden.
Et standardtunnelelement bliver lavet i 9 støbninger - også kaldet segmenter - på hver cirka 24 meter i længden. Det er altså det allerførste segment af i alt 711 segmenter, der nu er blevet støbt.
Det første tunnelelement forventes at blive nedsænket i Femern Bælt i 2024 i den særlige tunnelrende, som i øjeblikket er under udgravning. Her er mere end 90 % af renden i øjeblikket færdiggjort.
Når tunnelarbejderne skal samle Femern-tunnelen, så sker det ved at sænke og samle 89 tunnelelementer på bunden af Femern Bælt.
- Vi er ved at få bygget nogle store flydepontoner og skibe på et skibsværft i Polen, som skal bruges til at gelejde de her elementer ud fra havnen, så de kan blive lagt på plads og sænket ned med næsten millimeters nøjagtighed, siger Jens Ole Kaslund, teknisk direktør i Femern A/S.
- Men før vi kan det, skal vi have bygget så meget af tunnelportalen på dansk side færdig, at vi kan grave resten af tunnelrenden væk under diget, så det første element kan hægtes på. Det allerførste segment, vi har støbt nu, er den ende af tunnelelementet, der skal hægtes på Lolland-siden.
Produktionen af tunnelelementerne vil fortsætte til 2027, hvor det forventes, at det sidste tunnelelement til Femern Bælt-forbindelsen er færdigproduceret.
Femern Bælt-tunnelen åbner i 2029.
Femern-forbindelsen i tal
18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødbyhavn og Puttgarden
Består af 89 tunnelelementer (79 standardtunnelelementer og 10 specialelementer)
De 79 standardtunnelelementer bliver hver 217 meter lange, 42 meter brede og 9 meter høje og vil veje 73.500 ton
Et standardtunnelelement bliver støbt i 9 segmenter på hver cirka 24 meter i længden
Det er det første ud af 9 segmenter til det første element, der nu er blevet støbt
De 10 specialelementer bliver 39 meter lange, 47 meter brede og 13 meter høje og vil indeholde kælder til brug for servicering af tunnelen
Det første standardtunnelelement bliver nedsænket i Femern Bælt i forlængelse af tunnelportalbygningen på dansk side i 2024
Femern Bælt-tunnelen er designet til en levetid på minimum 120 år
Kilde: Femern A/S, Sund og Bælt.