Så skete det - nu er tyskerne i gang med deres del af Femernforbindelsen

Efter flere års forsinkelse er det første spadestik til den tyske del af Femernforbindelsen nu taget.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Transportministeren i Slesvig-Holsten var glad, da han fredag kunne være med til at tage det første spadestik til den tyske del af Femernforbindelsen.

- Det er en fantastisk følelse, sagde danskfødte Claus Ruhe Madsen til TV2 ØST, der var med ved begivenheden.

- For Danmark, for Tyskland, for Europa er det en fantastisk dag, sagde ministeren.

quote Nu skal vi udnytte den chance, vi har, for at blive koblet sammen med Danmark

Claus Ruhe Madsen, transportminister, Slesvig-Holsten.

Det er udbygningen af hovedvej B 207, der nu officielt er gået i gang. Og dermed er den tyske infrastruktur et skridt tættere på at blive klar til forbindelsen med Danmark.

Og det glæder virkelig Claus Ruhe Madsen.

- Ind til nu har jeg deltaget i rigtig mange diskussionsrunder, hvor alle har prøvet at finde ud af, hvad der kan gå galt, og jeg er blevet ved med at sige; lad os nu snakke chancer i stedet for problemer, siger han.

- Den nye rute, som B 207 er en vigtig del af, vil bringe mennesker, virksomheder og kulturer endnu tættere sammen, sagde Claus Ruhe Madsen.
- Den nye rute, som B 207 er en vigtig del af, vil bringe mennesker, virksomheder og kulturer endnu tættere sammen, sagde Claus Ruhe Madsen. Foto: Signe Alvang - TV2 ØST

Og den slesvig-holstenske transportminister håber, at den tyske befolkning vil se positivt på projektet.

- Nu tror jeg, befolkningen kan se, at nu er det alvor, nu er det startet, nu skal vi lade være med at diskutere, nu skal vi udnytte den chance, vi har, for at blive koblet sammen med Danmark, siger han til TV2 ØST.

Har været misundelig

Men selvom der nu er gang i udvidelsen af hovedvejen, så bliver byggeriet på tysk side ikke færdigt til det aftalte tidspunkt.

Det skyldes blandt andet at den tyske Forbundsdag har besluttet at afsætte midler til bedre støjbeskyttelse langs jernbanestrækningen.

Læs også
Tyskerne har fremlagt en plan B ved Femern-byggeriet
Læs også
Tyskerne har fremlagt en plan B ved Femern-byggeriet

Og forsinkelserne ærgrer den danskfødte transportminister.

- Hver gang jeg har været ovre at se, hvad der sker, har jeg været meget misundelig, nu skal jeg sørge for, at vi får halet lidt ind, siger Claus Ruhe Madsen, der ser store muligheder for kulturudveksling og erhvervssamarbejde, når forbindelsen engang står færdig.

Læs også
Tysk jernbane bliver ikke klar til Femern-tunnelens planlagte indvielse
Læs også
Tysk jernbane bliver ikke klar til Femern-tunnelens planlagte indvielse

- Jeg vil blive ved med at bidrage til en positiv stemning, for det her er meget mere end infrastruktur, det er ikke bare en vej eller en tunnel, det er spørgsmål om at bringe Danmark og Tyskland tættere sammen, siger han.

Efter planen vil Femernforbindelsen så færdig i 2029.


Nyhedsoverblik