Byggeriet af verdens største sænketunnel mellem Lolland og den tyske ø Femern går ikke helt så hurtigt som ventet.
Det bekræfter Femern A/S, der er bygherre på projektet, over for TV2 ØST.
Vi har fået en mindre god mellemtid på en del af arbejderne
- Der er to forhold, der aktuelt udfordrer tidsplanen, skriver pressechef Jens Villemoes i en mail.
Det ene handler ifølge bygherren om, at de "restriktive" tyske myndighedskrav har givet en række benspænd i forhold til noget af det arbejde, som skal foregå på og i havet.
- Derudover har tekniske afklaringer med at udarbejde det detaljerede design for tunnelportalen nødvendiggjort en forskydning på de første støbearbejder på portalen, skriver pressechefen videre.
Milepæl udskudt
På nuværende tidspunkt skulle den såkaldte tunnelportal ved Rødbyhavn – der er selve indkørslen til tunnelen – ellers have stået næsten færdig.
Men støbearbejdet er endnu ikke afsluttet.
Tunnelportalen er afgørende for næste fase af byggeriet, hvor det første tunnelelement skal sænkes ned på havbunden. For dette element må nødvendigvis kobles sammen med indkørslen.
Det første tunnelelement skulle – som Femern A/S tidligere har fortalt til TV2 ØST – ifølge de oprindelige planer allerede sænkes ned på plads i starten af det kommende år.
Men uden en færdig tunnelportal er denne milepæl for byggeriet nu udskudt til senere på året. Det fremgår også af en redegørelse for projektets tidsplan, som Transportministeriet har offentliggjort.
Femern A/S har tidligere udgivet denne video, som viser, hvordan tunnelen bliver bygget.
Ifølge pressechefen er det dog for tidligt at konkludere noget om, hvorvidt hele byggeriets overordnede deadline bliver påvirket af de nuværende udfordringer.
- Vi er stadig i en tidlig fase af anlægsarbejdet, og vi har fået en mindre god mellemtid på en del af arbejderne. Vi er i løbende dialog med entreprenørerne om at optimere den samlede tidsplan, og vores mål er uændret en åbning i 2029, skriver Jens Villemoes.
Det er ikke kun byggeriet af selve tunnelen, hvor tidsplanen er presset.
Byggeriet af jernbanen mellem tunnelen og den tyske by Lübeck står ifølge Deutsche Bahn til at blive afsluttet omkring et halvt år senere end den planlagte færdiggørelse af Femern Bælt-tunnelen.