Efter at det sidste brofag søndag blev hejst på plads, er den nye Storstrømsbro nu landfast hele vejen fra Falster til Masnedø.
Det fejrede Vordingborg Kommunes borgmester, Mikael Smed (S), mandag med sin borgmesterkollega fra Guldborgsund Kommune, Simon Hansen (S).
De to borgmestrene mødtes på broen for at markere, at byggeriet nu for alvor går ind i sin sidste fase.
- Det er en vigtig milepæl for et projekt, som vi har ventet på i mange år. Nu er vi meget, meget tæt på målstregen, og nu glæder vi os bare til, at forbindelsen står helt færdig, sagde Simon Hansen, da han mødtes med Mikael Smed.
Den magiske time til København
I løbet af 2025 åbnes den nye bro for biltrafikken, mens det første tog kører over broen i 2027.
Når togforbindelsen står færdig, kommer vi ned på den magiske time til København
Og netop det perspektiv har stor betydning for Guldborgsund Kommune og for Simon Hansen.
- Når togforbindelsen står færdig, kommer vi ned på den magiske time til København, sagde han med henvisning til, at mange tilflyttere lægger vægt på at kunne nå på arbejde i København på under en time.
- Det kommer også til at betyde meget for den fortsatte udvikling på Lolland-Falster, at lastbiltrafikken også kan køre over broen, siger han.
Lettere forsinket
Også Mikael Smed glædede sig over, at broen nu er landfast.
- Projektet er blevet lettere forsinket, men det er rigtig dejligt at se, at forbindelsen nu er landfast. Det kommer til at gå relativt stærkt herfra, så vi engang i efteråret kan komme ud at køre. Det glæder vi os rigtig meget til, sagde han.
Den nye bro er særligt vigtig for Vordingborg Kommune, fordi den kommer til at forbinde erhvervshavnen på Masnedø med det overordnede vejnet.
- Den bliver en vigtig del af den store Femern-korridor, siger Mikael Smed, der krydser fingre for, at projektet ikke rammes af yderligere forsinkelser i slutfasen.
Den nye Storstrømsbro strækker sig over cirka fire kilometer og koster 4,7 milliarder kroner at opføre.