Brobyggere dræner 300 kvadratmeter af Guldborg Sund

Byggeriet af den nye jernbanebro over Guldborg Sund har gjort det nødvendigt at dræne et stykke af havbunden og pumpe i alt 1.500 kubikmeter væk.

Et kæmpestort hul har åbnet sig midt i Guldborg Sund.

Hullet er opstået ved byggeriet af den nye jernbanebro, som Banedanmark er i gang med at bygge mellem Falster og Lolland.

quote Vi har pumpet cirka 1.500 kubikmeter vand ud

Hans Christian Lollike, byggeleder, Banedanmark

- Vi har med spunsvægge etableret et område på 300 kvadratmeter, hvor vi har bortpumpet vandet så vi nu har en stor byggegrube, fortæller byggeleder Hans Christian Lollike og tilføjer:

- Den har bund fem meter ned under vandspejlet, hvor vi har støbt en knapt en meter tyk betonplade med undervandsbeton som tætning.

Den nye jernbanebro over Guldborg Sund bygges parallelt med den eksisterende vej- og jernbanebro fra 1962 som en del af opgraderingen af banen til den nye Femern Bælt-forbindelse.
Den nye jernbanebro over Guldborg Sund bygges parallelt med den eksisterende vej- og jernbanebro fra 1962 som en del af opgraderingen af banen til den nye Femern Bælt-forbindelse. Foto: Banedanmark

- Derefter har vi pumpet cirka 1.500 kubikmeter vand ud, siger Hans Christian Lollike.

Ifølge byggelederen skal byggegruben gøre plads til at støbe den bropille, som skal gøre det muligt at åbne broen for sejlbåde.

Klappillen, kaldes den, fordi den skal holde broklappen.

Fra et til to spor

Den nye jernbanebro over Guldborg Sund bygges parallelt med den eksisterende vej- og jernbanebro fra 1962.

- Det eneste sted, hvor den nye og den eksisterende bro bliver bygget sammen, er ved klappillen, og denne udvidelse skal foregå tørt, forklarer byggelederen.

Hullet er formet af spunsvægge, som holder vandmasserne fra det omkringliggende Guldborg Sund ude af byggegruben. På billedet er byggegruben endnu ved at blive drænet.
Hullet er formet af spunsvægge, som holder vandmasserne fra det omkringliggende Guldborg Sund ude af byggegruben. På billedet er byggegruben endnu ved at blive drænet. Foto: Banedanmark

Helt konkret er klappillen større end de øvrige bropiller, fordi der skal være plads til både motor, aksel og den enorme kontravægt, som hjælper til at åbne broklappen.

Selve broklappen var i årene op til byggeriets start et varmt debatemne. Det ville nemlig være både billigere og lettere at bygge en fast bro uden en broklap.

Læs også
Stor milepæl på byggeriet af Danmarks tredjestørste bro - nu monteres de første strenge
Læs også
Stor milepæl på byggeriet af Danmarks tredjestørste bro - nu monteres de første strenge

Men politikerne fastholdt den oprindelige plan for projektet, som Banedanmark i oktober 2023 kunne gå i gang med at realisere.

- Den nye jernbanebro over Guldborg Sund betyder, at der i fremtiden bliver to spor, siger Hans Christian Lollike.

Et spor på den eksisterende bro og et spor på den nye bro.

I mål inden roekampagnen

Den nye jernbanebro over sundet er en del af hele opgraderingen af banen til den nye Femern Bælt-forbindelse.

Togtrafikken på broen forventes at blive tredoblet, når den nye tunnel mellem Danmark og Tyskland efter planen åbner i 2029.

Hans Christian Lollike, byggeleder hos  Banedanmark, foran brobyggeriet.
Hans Christian Lollike, byggeleder hos Banedanmark, foran brobyggeriet. Foto: Privatfoto

Det er langt mere, end den eksisterende bro fra 1962 er i stand til at kapere, hvorfor man nu bygger yderligere en jernbanebro, så antallet af spor kan udvides fra et til to.

Det er ikke kun ude på vandet, at brobyggeriet skrider frem.

- Den væsentligste aktivitet, vi indtil videre har nået i 2024, er færdiggørelsen af jernbanebroen over Prinsholmvej. Den skulle stå færdig inden roekampagnens start, siger Hans Christian Lollike.

Den nye bro over Prinsholmvej i Nykøbing Falster, som ses forrest i billedet, blev bygget færdig i sensommeren 2024.
Den nye bro over Prinsholmvej i Nykøbing Falster, som ses forrest i billedet, blev bygget færdig i sensommeren 2024. Foto: Banedanmark

Dertil er de i alt 29 pæle, som skal bære broen fra kyst til kyst, boret ned i havbunden.

Af disse 29 bropæle indgår de fem pæle i klappillen.

Læs også
Udvidelse af dansk flaskehals ved Femern-byggeriet klar til start
Læs også
Udvidelse af dansk flaskehals ved Femern-byggeriet klar til start

- Nu går vi i gang med at støbe klappillen og bygge den sammen med den eksisterende bro til en højde af cirka seks meter over vandspejlet, siger Hans Christian Lollike.

- Det er menuen for det næste halve år.

Den nye bro ventes at kunne tages i brug senest i 2028, hvor den eksisterende bro skal gennemgå en omfattende renovering frem mod at hele Ringsted-Femern-banen fuldendes, når Femern Bælt-tunnelen åbner i 2029.


Nyhedsoverblik