Fra tirsdag bliver arbejdet med at færdiggøre Storestrømsbroen noget nemmere for entreprenøren.
Det er da en af de store milepæle
Broen bliver nu landfast i begge ender, og dermed kan både personale, maskiner og materialer køres ud både fra Falster og fra Masnedø.
- Dagen i dag er vigtig, fordi vi får lukket hullet mellem den landfaste del af broen, og den del af broen, der allerede er bygget ude på vandet, lyder det fra projektchef i Vejdirektoratet Niels Gottlieb.
- Det gør det efterfølgende arbejde på broen væsentlig nemmere, når man ikke skal sejle folk og materialer ud, men kan køre det direkte fra land, tilføjer han.
Vejret tirsdag var perfekt
Det var oprindeligt planen, at brofaget skulle være sat på plads allerede i sidste uge, men det blev udskudt på grund af vejret.
Men tirsdag artede vejret sig til stor glæde for projektchefen:
- Det er da en af de store milepæle. Solen skinner, vandet er stille, og vi kan se på det her smukke stykke arbejde. Det er en stor dag, konstaterer Niels Gottlieb.
Det er kun lidt over et år siden, at den første brodrager blev monteret mellem to bropiller - mere præcist den 11. december 2022.
Brofag skudt op i en fart det seneste år
Selvom det er nogle store elementer at flytte rundt på - en brodrager er 73 meter lang, 25 meter bred og vejer 4.000 tons tung - så har der været fart på byggeriet siden:
- Nu kører arbejdet rigtig godt derudaf. For lidt over et år siden var der kun et brofag oppe. Nu hejser vi det 23., så det går stærkt.
Det brofag, som er blevet hejst tirsdag, er det 23. ud af 44 brofag på vand, der skal hejses. Derudover er der bygget fire fag i alt på land.
Det er Vejdirektoratet, der har opgaven med at opføre broen på vegne af den danske stat, men selve byggeriet udføres af det italienske konsortium SBJV - Storstrøm Bridge Joint Venture, der undervejs har været ramt af massive forsinkelser.
Fuldt forbundet i år
Oprindelig skulle broen have stået færdig for biltrafik allerede i 2022 og togtrafik i 2023, men den deadline er blevet udskudt af flere omgange. Den nuværende plan er, at broen skal stå færdig i slutningen af 2025 for biltrafik og 2027 for togtrafik.
Om det kommende arbejde fortæller Niels Gottlieb, at der nu bliver bygget videre fra begge sider ud mod midten, samtidig med at der skal bygges en 100 meter høj pylon i midten af broen.
Han forventer, at broen er fuldt forbundet i slutningen af 2024 - men der er stadig lang vej til en officiel åbning:
- Ét er, at der er en rå bro på tværs, men der er jo en masse arbejde derefter. Det helt tydelige er selvfølgelig asfalt og skinner. Men rækværk og autoværn tager også sin tid at lave, når der skal laves fire kilometer af det, forklarer Niels Gottlieb.
Optimistisk omkring tidsplan
Med den nye milepæl nået, er han dog fortrøstningsfuld omkring tidsplanen og det kommende arbejde.
- Vi vil gerne levere en bro, så hurtigt, det kan lade sig gøre til danskerne og pendlerne. Den gamle bro har det ikke så godt, og den er ikke så behagelig at køre henover, så jo før vi kan få det her på plads, jo bedre er det.
Den nye Storstrømsbro bliver ved sin indvielse Danmarks længste landevejsbro med sine med 3.832 meter.
Kun Vestbroen og Østbroen i Storebæltsforbindelsen, på henholdsvis 6.611 og 6.790 meter, er længere og begge motorvejsbroer.