Byggeriet af den nye Storstrømsbro er for alvor kommet op i tempo.
Det ses både på vandet mellem Masnedø og Falster, hvor selve broen i den forgangne uge er nået op på over halvdelen af sin fulde længde.
Det er gået over forventning og fortsætter det sådan, vil broen åbne som planlagt inden udgangen af 2025
Således er 1.992 ud af 3.832 meter brodæk nu på plads. Men også hos bygherren spores nu en forsigtig optimisme.
- Jeg glæder mig over at se, hvordan det går frem. Det går virkelig stærkt nu. 2023 er gået som entreprenøren sagde, selvom jeg må indrømme, at jeg for et år siden var skeptisk.
Ordene kommer fra Niels Gottlieb. Han er projektchef på byggeriet for Vejdirektoratet, der har opgaven med at opføre broen på vegne af den danske stat.
Grafikken viser fremdriften i byggeriet for hvert halvår i perioden fra 1. januar 2021, hvor de to første fundamenter var på plads, og frem til og med 15. december 2023 *) inklusive planlagte monteringer af to brodragere en bropille samt et bropillefundament.
Fra en til 21 brodragere
Selve byggeriet er lagt i hænderne på det italienske konsortium SBJV, der undervejs har været ramt af massive forsinkelser.
Således skulle broen ifølge de oprindelige planer have stået færdig for et år siden.
- Det er præcist et år siden, vi satte den første brodrager op. Går vi et halvt år tilbage, havde vi sat seks brodragere op. Nu har vi sat 21 ud af i alt 44 op, siger Gottlieb og tilføjer:
- Det er gået over forventning og fortsætter det sådan, vil broen åbne som planlagt inden udgangen af 2025.
Foruden de 21 brodragere, som hver er cirka 79 meter lange, er arbejdet med at støbe de to første brofag på hver side også afsluttet nu.
Udmeldingen fra bygherren kommer på trods af, at SBJV senest har justeret den interne tidsplan, som entreprenøren selv har lagt frem. Her har der hidtil stået en slutdato i starten af 2025.
Kan entreprenøren holde det tempo, vi ser nu, har vi i princippet en bro fra kyst til kyst om 11 måneder
Den er nu rykket frem til august 2025 og dermed væsentligt tættere den mere konservative deadline, som Vejdirektoratet meldte ud for snart to år siden.
Det giver dog ikke anledning til bekymring for nuværende.
- Kan entreprenøren holde det tempo, vi ser nu, har vi i princippet en bro fra kyst til kyst om 11 måneder, siger Gottlieb og uddyber:
- Til den tid vil der fortsat mangle noget finish, men der vil være en god chance for, at man kan gå hele vejen over.
Ifølge projektchefen er der en meget væsentlig grund til, at man med det blotte øje nu kan se fremdrift uge for uge.
Og den årsag er ikke til at overse.
Den enorme flydekran Hebo 9, som i snart et år har været engageret på byggeriet, har nemlig i den grad effektiviseret byggeriet.
- Det har betydet afsindig meget, konstaterer Gottlieb og henviser til, at entreprenøren har vundet meget tid på at støbe bropillerne sammen på land, og dernæst bruge kæmpekranen til at løfte dem ud på rette plads i én arbejdsgang.
- Det giver ro i maven, tilføjer han.
I den oprindelige plan skulle elementerne til bropillerne sættes ud stykke for stykke.
Foruden den enorme kran har entreprenøren ifølge Vejdirektoratet også mandet op. Fra omkring 500 daglige brobyggere ved årsskiftet til i dag næsten 1.000.
Der er dog stadig enkelte spredte mørke skyer i horisonten.
For i takt med at det nu går hurtigere med at få elementerne ud på plads, lægges der et større pres på tempoet med at støbe elementerne i fabrikken på Masnedø.
- Som det ser ud nu, er det støbningen af elementer, som kan blive udfordringen, forklarer Gottlieb.
- Men også her har man draget læring og masser af erfaringer, så det nu tager 14 dage at lave en brodrager mod tre uger i starten af året. Der er virkelig gået samlebånd i det, siger han videre og minder om, at en bro af denne størrelse er et unika, hvor mange processer skal bygges op og rutineres.
Danmarks tredje største
Den nye Storstrømsbro bliver ved sin indvielse med 3.832 meter Danmarks længste landevejsbro.
Kun Vestbroen og Østbroen i Storebæltsforbindelsen er, på henholdsvis 6.611 og 6.790 meter, længere og begge motorvejsbroer.
Den nye Storstrømsbro indrettes foruden en landevej til 80 kilometer i timen med en cykel-gangsti og en dobbeltsporet jernbane.
Jernbanen er afgørende i den kommende Femern-forbindelse, og både bro og bane er derfor designet til togkørsel med 200 kilometer i timen.
Den nye Storstrømsbro indgår i rækken af arkitekttegnede, danske broer, ligesom Farøbroerne, Storebæltsbroen og den dansk-svenske Øresundsbro.
Kilde: Vejdirektoratet, Sund & Bælt og Arkitektforeningen
Derudover foregår der også, som TV2 ØST tidligere har fortalt, et slagsmål om økonomi i kulissen.
For oprindeligt skulle broen have været færdig for et år siden, og derfor har Vejdirektoratet mødt entreprenøren med dagbøder. Til gengæld har entreprenøren krævet en større betaling for at bygge broen svarende til over en fordobling af projektsummen.
Her ved udgangen af 2023 er der endnu ikke sat dato for, hvornår parterne skal mødes i Voldgiftsnævnet.
Projektchefen ønsker ikke at uddybe sagen for nuværende, og siger til TV2 ØST:
- Lægger vi voldgift og uenigheder om økonomi til side, synes jeg det går godt.
Storstrømsbroen ventes at åbne for biltrafik ved udgangen af 2025, og to år senere skal også banetrafikken kunne køre over broen med op til 200 kilometer i timen.