Hver ottende tog blev aflyst på Sydbanen i vinteren 2022

En ny opgørelse viser, at 264 afgange ud af 2.013 planlagte afgange blev aflyst med kort varsel fra 12. december til udgangen af februar.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Tilværelsen som pendler på Sydbanen har i den forgangne vinter atter været forbundet med aflyste tog på stribe som følge af det højtprofilerede sporarbejde på strækningen.

quote Det er voldsomt frustrerende

Alex Fugl, Pendlerrepræsentant, Nykøbing Falster

Ambitionen om at køre med elektriske højhastighedstog mellem hovedstaden og på sigt den nye Femern Bælt Tunnel har således ikke blot kostet ændrede køreplaner og rejser med togbus – men også adskillige såkaldte akutte aflysninger.

- Det første man gør, når man står op om morgenen, er at tjekke Rejseplanen, men når jeg så kommer ind på stationen, så kan toget enten være forsinket eller aflyst, fortæller Alex Fugl, der er pendlerrepræsentant i Nykøbing Falster, og fortsætter: 

- Det er voldsomt frustrerende. Det er irriterende, at man tror, at man skal på arbejde, og så ved man ikke, om man kommer derind eller om man bare skal vende om, fordi det er det nemmeste.

Alex Fugl er træt af den usikkerhed, de mange togaflysninger medfører.
Alex Fugl er træt af den usikkerhed, de mange togaflysninger medfører. Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

Fra 12. december 2021 til den 28. februar 2022 har 264 afgange ud af 2.013 planlagte afgange været aflyst med kort varsel. Det svarer til hvert ottende tog.

Det fremgår af et svar til folketingsmedlem René Christensen (DF) fra transportminister Trine Bramsen (S).

quote Jeg må sige, med det serviceniveau, der har været på Sydbanen de sidste lange tider, der skubber man bare folk over i bilen

René Christensen (DF) , viceborgmester, Guldborgsund Kommune

René Christensen, der selv er bosiddende i Nykøbing Falster, havde rejst spørgsmålet tilbage i februar, hvor den dengang nytiltrådte transportminister blev bedt redegøre for omfanget af aflysninger på strækningen i de seneste seks måneder.

- Det går simpelthen ikke. Vi skal have meget bedre service. Det kan ikke være rigtigt, at vi har så mange ikke-planlagte aflysninger, siger han til TV2 ØST efter at have læst svaret.

- Det er jo tog, som jeg forstår det, der bliver aflyst, når passagererne allerede står på perronen med få minutter til afgang.

Frygter pendlere tager bilen

Selvom DF’eren – der selv er togpendler – medgiver, at en opgradering af banestrækningen nødvendigvis betyder, at det skal være skidt, før det hele bliver godt – så har han ikke forståelse for, at det alligevel har været nødvendigt at foretage aflysning på i gennemsnit hver ottende afgang på strækningen.

- Vi putter så mange penge i offentlig transport. Derfor skulle vi gerne have nogle kunder til at bruge den. Men jeg må sige, med det serviceniveau, der har været på Sydbanen de sidste lange tider, der skubber man bare folk over i bilen, siger René Christensen og tilføjer:

- Jeg kan jo se det, selv på de afgange, vi har fået på en time og 17 fra Nykøbing Falster, hvilket er ret godt, er der ikke ret mange med mere. Selvom en liter dieselolie koster 15 kroner og 39 øre, så er der ikke fyldt op som for tre år siden. Det er jo nu, der skulle være fyldt op med de brændstofpriser, der er. Men folk kører i bilen alligevel, fordi der ikke er tillid til at toget kører.

Arkivfoto.
Arkivfoto. Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

Det er ifølge transportminister Trine Bramsen (S) blandt andet et sporskifte på Nykøbing Falster Station, som har været skyld i aflysningerne. Hun henviser til oplysninger fra DSB og Banedanmark i sit svar:

- I forbindelse med ibrugtagningen af det nye signalsystem i december 2021 og frem til januar 2022 var togtrafikken mellem København og Nykøbing Falster desværre påvirket af en række sporskifter, som ikke overholdt gældende sikkerhedskrav, hvilket i værste tilfælde kan lede til en afsporing af tog.

- Mens Banedanmark arbejdede på en løsning, blev togdriften reduceret, hvilket blandt andet betød, at flere afgange mellem København og Nykøbing Falster blev planlagt aflyst. Banedanmark frigav sporene til trafikal drift den 17. januar 2022, hvorefter den fulde køreplan kunne afvikles.

Læs også
Minister i samråd om Sydbanen: - Det har været ekstra hårdt for passagererne
Læs også
Minister i samråd om Sydbanen: - Det har været ekstra hårdt for passagererne

DSB valgte dog – på baggrund af tidligere erfaringer med Banedanmarks meldinger om afsluttede sporarbejder – at udsætte ibrugtagningen af strækningen til den 31. januar.

- Nu er det også sådan, at Banedanmark har været forsinket nogle gange. Det er ikke første gang, at vi har fået en melding, som har vist sig ikke at holde. Derfor har vi denne gang valgt at sige, at tidligst fra den 31. (januar, red.) vil vi kunne være i stand til at ændre i køreplanen, lød det dengang fra Tony Bispeskov, informationschef i DSB.

I dag siger Tony Bispeskov sådan her til TV2 ØST:

- Der er stor forskel på, om et myldertids-tog bliver aflyst, eller om det er et tog sent på aftenen, hvor der måske ikke sidder så mange i. Så når vi opgør vores kundepunktlighed, så lander den for den periode på lidt over 72 procent.

Plads til forbedring

Som TV2 ØST tidligere har fortalt, så har pendlere på Sydbanen i ikke færre end 712 dage, altså næsten to år sammenlagt, stået uden tog på hele eller dele af strækningen, fra sporarbejdet gik i gang i april 2017 og frem til og med efteråret 2021.

quote Vi vil gerne have, at det var lidt bedre

Tony Bispeskov, informationschef, DSB

Opgørelsen udløste et samråd for daværende transportminister Benny Engelbrecht (S), som medgav, at passagererne har været hårdt ramt.

- Mit svar er et klart og rungende nej. Det er ikke rimeligt. På Sydbanen har der ikke kun været tale om de almindelige og nødvendige sporarbejder, men også en række omfattende udskydelser, der har gjort oplevelsen ekstra hård for pendlerne på strækningen, lød det dengang fra ministeren.

Informationschef i DSB, Tony Bispeskov, mener da også, at der er plads til forbedringer: 

- Vi vil gerne have, at det var lidt bedre, og det er absolut også noget af det, som vi ved, at pendlerne prioriterer, nemlig at der er stabilitet, og det er bestemt også derfor, at jernbanen i år undergår en forvandling, hvor der bliver lavet meget store forandringer på infrastrukturen og på indkøb af nye tog.

DSB's kundetilfredshed ligger på 72 procent, og der er ifølge Tony Bispeskov plads til forbedring.
DSB's kundetilfredshed ligger på 72 procent, og der er ifølge Tony Bispeskov plads til forbedring. Foto: Frederik Thorup - TV2 ØST

I lidt mere end halvdelen af tilfældene i den seneste periode, er togene blevet akut aflyst på grund af problemer med signaler eller køreledninger.

Her er det Banedanmark, der har ansvaret. I et skriftligt svar til TV2 ØST skriver Lars Blædel Riemann, der er områdechef i Banedanmark:

- Vi forstår naturligvis de frustrationer, som passagerne har måttet opleve, og vi beklager for de gener, som aflysningerne har medført. Vi har efterfølgende fundet frem til en teknisk løsning på problemet, som har gjort, at togene fra den 17. januar igen kunne køre efter den fulde køreplan.

Læs også
Pendlere kommer for sent på job: - Det er stressende og irriterende
Læs også
Pendlere kommer for sent på job: - Det er stressende og irriterende

René Christensen (DF) vil nu tage fat i transportministeren og bede hende kontakte DSB og Banedanmark med krav om bedre planlægning.

- Jeg vil også tage fat i Guldborgsund Kommune, så vi, i et forhåbentligt enigt byråd, kan sende et brev til transportministeren og sige, at det her kan vores landsdel altså ikke være tjent med. Vi har økonomiudvalgsmøde på mandag, og der håber jeg, at et enigt udvalg vil sende sådan et brev til ministeren.


Nyhedsoverblik