Pendlere kommer for sent på job: - Det er stressende og irriterende

Togbusser er indsat på grund af sporarbejde på Sydbanen. Men oplevelsen har været dybt frustrerende for flere pendlere.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

De sidste dage har været en frustrerende oplevelse for pendlerne på Sydbanen. På strækningen mellem Nykøbing Falster og Ringsted er der sporarbejde og dermed indsat togbusser.

Det er dog ikke gået helt efter DSB's plan. Fredag aften var der ved en fejl ikke indsat togbusser. Mandag blev flere hundrede pendlere efterladt på Næstved Station på grund af for få togbusser - og trods løfter om bedring var der også tirsdag pendlere, der ikke var plads til i togbusserne.

Læs også
Problemer med togbusser fortsætter: Pendlere efterladt på stationen
Læs også
Problemer med togbusser fortsætter: Pendlere efterladt på stationen

Må udskyde kundemøder

En af pendlerne var 25-årige Jonas Jess Brønsvig, der skulle med toget på arbejde tirsdag morgen. Da bussen kom, var den fyldt, og han måtte vente 20 minutter yderligere på at komme på job i København.

quote Der var ikke plads til mange af os, der stod og ventede. Det var samme problem som i går

Lis Dalgaard, Næstved.

- Det er stressende og irriterende, at jeg må ringe til en kunde og sige, at jeg ikke kan nå det. Det betyder, at jeg må løbe ekstra hurtigt for at nå mine dagsmål, og det betyder at jeg har måttet udskyde mit møde med kunden til i morgen, siger Jonas Jess Brønsvig.

Forsinkelsen gik også ud over Lis Dalgaard fra Næstved, som skulle have været med togbussen klokken 6.40 for at nå på arbejde i Albertslund i tide.

Togbusser tirsdag.
Togbusser tirsdag. Foto: Line Strand - TV2 ØST - Arkivfoto

- Der kom en bus fra Nykøbing Falster med så mange mennesker i, at der ikke var plads til mange af os, der stod og ventede. Det var samme problem som i går, fortæller hun til TV2 ØST.

Læs også
Ikke plads til pendlere i fyldte togbusser: - Vi har mistet tilliden nu
Læs også
Ikke plads til pendlere i fyldte togbusser: - Vi har mistet tilliden nu

I stedet tog hun en anden bus, der kørte over Glumsø, og som derfor har en længere rejsetid.

- Vi var i hvert fald 20, der gik over til den anden bus. Vi ankom til Ringsted klokken 7.19, hvilket betød, at vi ikke nåede det tog, vi egentligt skulle have været med. Heldigvis kom der et andet seks minutter efter, så jeg kom kun ti minutter for sent på arbejde, men ti minutter den ene dag efter den anden bliver jo også til lidt, siger Lis Dalgaard og tilføjer, at hendes rejse til jobbet i Albertslund i forvejen er forlænget med 30 minutter på grund af togbusserne. 

Busser kørte forkert

Andre kunder fortæller TV2 ØST, hvordan en af togbusserne blev ført af en søvnig chauffør, der kørte forkert og blev politianmeldt af utrygge kunder, ligesom nogle af busserne er kørt til de forkerte parkeringspladser på Ringsted Station.

quote Man står i en situation, hvor man reelt ikke aner, hvorfra man skal køre

Robert Hansen, pendlerformand.

Den noget rodede situation med togbusserne ærgrer Næstved Pendlerklub.

- Man står i en situation, hvor man reelt ikke aner, hvorfra man skal køre, hvornår man skal køre, om der kommer et tog, og om man kan planlægge noget som helst. Det gør jo, at tolerancetærsklen er ultralav efterhånden, siger formand Robert Hansen.

Læs også
Anmeldt til politiet – træt chauffør på DSB-togbus skræmte passagerer
Læs også
Anmeldt til politiet – træt chauffør på DSB-togbus skræmte passagerer

Siden 29. marts sidste år og frem til på tirsdag den 7. september har der været sporarbejde på hele eller dele af strækningen mellem Nykøbing Falster og Ringsted i 350 ud af 528 dage. Og når løsningen med togbusserne - som nu - ikke fungerer, så er der efterhånden ikke megen tålmodighed at trække på hos pendlerne.

- Hvis det kom efter en periode, hvor alt havde kørt snorlige, så kan det godt være, vi ikke var faret så hurtigt frem. Men nu kommer det efter en periode med panik, og så skal der ikke så meget til, før koppen flyder over, forklarer pendlerformanden.

Togbus
Foto: Line Strand - TV2 ØST - Arkivfoto

Erkender problemer

Hos DSB afviste de i første omgang, at der var problemer tirsdag. Senere erkender de dog, at togbusserne ikke havde kørt optimalt.

- I dag har der ikke været for få togbusser, men der har været en menneskelig fejl. Det er vi ærgerlige over. Det er ikke os, der har begået den. Den ligger hos vores entreprenør, men det ender jo til syvende og sidst hos os, og derfor er det også vores ansvar. Det beklager vi, og det vil vi gøre alt for ikke sker igen, siger informationschef hos DSB, Tony Bispeskov.

Trods dagens forsinkelse tager Jonas Jess Brønsvig også togbussen på arbejde I morgen, selv om han ikke helt tør tro på, at det her kører som det skal.

- Det siger de, hver gang, der er problemet. Jeg vil se en ændring, før jeg begynder at tro på det.


Nyhedsoverblik