- Jeg tror, det kommer til at fungere godt.
Sådan lyder der fra Mathias Romlund fra Nørre Alslev. Lige nu er der nemlig byggerod flere steder på Sydbanen på Falster. Men om under en måned skulle det hele gerne køre på skinner igen. Og det ser både togpassagerer og beboere i området omkring Eskilstrup frem til.
- Der har jo været meget larm. Også bare det med busserne, nu er man vant til at tage toget, siger Tanja Jørgensen, der bor i Eskilstrup.
- Nogle gange er det jo irriterende, fordi de har jo også arbejdet om aftenen, jeg har børn, der skal sove. Men ellers synes jeg, det har været okay. Stille og roligt.
Togene kører igen til juni
Byggeriet har været i gang siden den 23. marts, hvor der mellem Orehoved og Nykøbing Falster og Rødby kører busser i stedet for tog.
Først fra den 4. juni kører der igen tog fra Nykøbing Falster, og fra den 11. juni kører der tog fra Rødby.
Ringsted-Femern Banen
Budgettet er på 9,5 milliarder kroner.
Der etableres et nyt 55 kilometer langt ekstra spor mellem Vordingborg og Rødby, så banen bliver dobbeltsporet hele vejen.
Der opføres blandt andet en helt ny jernbanebro over Guldborgsund, og jernbaneforbindelsen over Masnedsund erstattes af en ny dobbeltsporet bro. Desuden skal banen elektrificeres med nyt kørestrømsanlæg, og der udrulles et helt nyt signalsystem.
Men trods ændringer på togstrækningen, så mener Kasper Clausen, der kommer hele vejen fra Albertslund, at situationen er håndteret fint.
- Det fungerer rigtig godt, at man kan gå lige fra toget og over i busserne. Og chaufførerne er rigtig flinke til at fortælle, hvilken bus man skal med, siger Kasper Clausen.
- Jeg synes, de har klaret det meget godt. Jeg er super tilfreds.
Tidsplanen holder
Klaus S. Jørgensen, der er projektdirektør i Ringsted-Femernbanen i Banedanmark, forklarer, at tidsplanen indtil videre holder.
- Vi er godt i gang. Der sker rigtig meget på strækningen mellem Orehoved og Nykøbing Falster, siger han.
- Det er et rigtig stort projekt. Fra hele vejen fra Ringsted til Holeby er det et projekt i størrelsesordenen 9,5 milliard, så det er et meget stort projekt. Og det, vi laver her på strækningen mellem Orehoved og Nykøbing, er en rigtig stor del af det.
Og det er her på Eskilstrup Station, at der sker mest.
- Det er en hel ny station, vi har bygger op næsten fra bunden. Vi startede med at fjerne de spor, der var der, og efter det har vi så bygget op på ny. Vi er i gang med at bygge nye perroner, vi er ved at lave ny sporkasse, som togene skal køre på, der bliver lavet støjskærme. Og i næste uge begynder vi også at lægge spor igen og bygge det hele op, så togene kan komme til at køre, siger Klaus S. Jørgensen.
- Når vi er færdige med det, skal vi ud på resten af strækningen og bygge ekstra spor hele vejen fra Orehoved til Nykøbing og det fortsætter vi med, når vores spærring her er slut i junimåned.
Fortsætter igen næste år
Men byggeriet er ikke helt slut til juni.
- Der vil være tre weekender i efteråret, hvor vi også arbejder, men det er kun weekender. Der vil ikke være noget på hverdagene, hvor pendlerne typisk vil være. Vi kommer så tilbage næste år, lyder det fra Klaus S. Jørgensen.
- Næste år har vi en periode fra marts til august, hvor vi har spærret hele vejen fra Næstved og ned til Nykøbing Falster. Og det sidste stykke fra Orehoved til Nykøbing Falster er vi faktisk spærret en måned mere. Mellem Næstved og Vordingborg skal vi lave nogle kurvede retninger. Ved Orehoved station skal vi have lavet noget tilslutning til den nye Storstrømsbro.
Det skal gøres:
- rette flere kurver ud, så togene kan øge farten til 200 km/t
- anlægge ny linjeføring nord og syd for Glumsø, syd for Vordingborg og syd for Eskilstrup
- bygge overhalingsspor nord for Glumsø, ved Orehoved og Holeby
- udgrave en ny sejlrende ved Masnedsund til Vordingborg Havn
- ombygge perronerne på Glumsø Station og Lundby Station
- forlænge perroner på Vordingborg Station og bygge ny gangbro
- flytte og forlænge perroner på Nørre Alslev og Eskilstrup stationer, samt bygge nye gangbroer
- bygge nyt vejanlæg i Eskilstrup som erstatning for den nuværende jernbaneoverkørsel
- foretage større sporombygning på Nykøbing F Station og anlægge ny station ved Holeby
- anlægge faunapassager, så dyrearter kan komme på tværs af banen
- støjisolere 1700 bygninger og opsætte støjskærme udvalgte steder
- elektrificere hele banen, som i dag kun betjener dieseltog
Kilde: Banedanmark