Byggeriet af den nye jernbanebro over Guldborg Sund ved Nykøbing Falster får nu konsekvenser for lystsejlerne.
Det er helt i orden, fordi kølbådene først kommer i vandet midt i april
Den nye bro bygges parallelt med den eksisterende bro over sundet, og på grund af arbejdet vil broklappen her forblive lukket indtil midten af næste måned.
Når broklappen er lukket, er frihøjden under broen blot fire meter, hvilket effektivt forhindrer alle skibe med mast i at passere.
Det bekræfter Palle Tørnqvist, der er talsmand for sejlklubberne i Guldborgsund Kommune.
Han påpeger, at bro-lukningen får begrænset betydning for lystsejlerne.
- Klappen er lukket frem til midt april, og det er helt i orden, fordi kølbådene først kommer i vandet midt i april. Og inden masten kommer på, er broen åben igen.
- Så det er der ingen, der har problemer med, som det ser ud lige nu.
Rammer også bilister
Næste længerevarende lukning af broen ventes at indtræffe til oktober 2025. Her vil broen være lukket frem til foråret 2026.
- Men det er jo vinterhalvåret, hvor ingen alligevel er ude at sejle, påpeger Palle Tørnqvist.
Det er ikke kun sejlerne, der oplever, at brobyggeriet giver forhindringer.
I det næste halve år vil en del af Prinsholmvej i Nykøbing Falster lukket for biltrafik på grund af brobyggeriet.
At der også i fremtiden vil være en klapbro i broen over Guldborg Sund ved Nykøbing Falster, blev fastslået efter en længere debat i foråret 2020, hvor Sund & Bælt havde foreslået at lade den nye jernbanebro over det samme farvand opføre uden en broklap.
Det ville ifølge Sund & Bælt give en billigere og mere driftssikker bro, men forslaget blev afvist af en enig forligskreds på Christiansborg.
Udvidelsen af banen er afgørende for forberedelsen af jernbanen på dansk side til den nye Femern Bælt-tunnel.