Sidste gang, det trak passagertog tværs over landet, var lige efter Anden Verdenskrig, og sidste gang, der var blus i kedlen, var i 1952.
Det historiske damplokomotiv DSB J 1 fra 1886, der er det sidste eksemplar af sin slags, har de sidste mange årtier stået opmagasineret i forskellige remiser.
Vi håber, at vi kan få det istandsat, så det kan komme ud at køre igen
Nu er det ankommet til sin sandsynligvis sidste station.
Mandag forlod lokomotivet Randers med kurs mod Gedser, hvor det skal være en del af Gedser Remises udstilling sammen med over 20 andre lokomotiver som er udstillet i museumsremisen.
Lidt forsinket ankom lokomotivet omkring klokken 19 til Gedser.
- Vi har brugt det meste af aftenen på at få lokomotivet ned på skinnerne og ind i remisen, hvor det har fået den fineste plads, siger Finn Rasmussen, der er formand for bevaringsforeningen Gedser Remise.
Han var en af de frivillige fra bevaringsforeningen Gedser Remise, som brugte mandag aften på at tage godt imod det gamle lokomotiv.
Damplokomotivets ankomst til remisen er en lang drøm, som nu er gået i opfyldelse for bevaringsforeningen.
- Vi har ventet i godt to år på at få damplokomotivet herned. Det er vi glade for, og vi har givet det den bedste placering i remisen, siger Finn Rasmussen.
Besøgende i remisen kan allerede i dag beskue det gamle lokomotiv. Hvis alt går vel skal damplokomotivet ikke stå indendørs til evig tid.
- Vi håber, at vi kan få det istandsat, så det kan komme ud at køre igen.
Håb på skinnerne
Gedser Remise kører i sommerperioden med skinnebusser på veteranbanen nordpå. Håbet er, at det nyerhvervede, gamle damplokomotiv engang også vil trække passagertog med turister.
- Vi har jo Danmarks længste veteranjernbane på 25 kilometer op til Nykøbing Falster, som den kan køre på. Det er drømmen, siger Finn Rasmussen.
Ifølge Leif Flensted, der er bevaringforeningens ansvarlige for tog og banestrækning, vil det koste mindst et par millioner at gøre lokomotivet køreklar.
- Nu vil vi lave en gennemgang af maskinen, og om en måneds tid er vi sandsynligvis klar over, om det bliver muligt og rentabelt at renovere lokomotivet, siger han.
Men hvis lokomotivet skal gøres køreklart, skal det ombygges til at kunne køre på træpiller.
- Det er blevet alt for dyrt at bruge kul. En kubikmeter kul koster 12.000 kroner. Det svarer til, at en tur til Nykøbing og tilbage vil koste 45.000 kroner - og så har vi ikke engang regnet vand med, siger Finn Rasmussen.