Historisk damplokomotiv fragtes tværs gennem Danmark

Damplokomotivet har ikke kørt siden årene omkring Anden Verdenskrig, og nu skal det udstilles et helt særligt sted.

Leif Flensted glæder sig.

Han er til daglig driftsbestyrer og sikkerhedsansvarlig på Gedser Jernbane, men mandag formiddag vil hans tanker uden tvivl være et helt andet sted end på Danmarks sydligste punkt.

quote Sådan et tog skal frem, så folk kan se det

Leif Flensted, driftsbestyrer og sikkerhedsansvarlig på Gedser Jernbane

For cirka klokken 09.00 ruller en stor særtransport ind på Randers Remise, hvor der står flere gamle damplokomotiver side om side.

Og mellem de støvede lokomotiver holder der for Leif Flensted et helt særligt lokomotiv. 

Det har betegnelsen DSB J 1 og blev konstrueret af DSB-maskinchefen Otto Busse i 1886. Bemærk årstallet.

Solen skinner på lokomotivet, der i sommeren 1991 er blevet trukket frem på Randers Remise.
Solen skinner på lokomotivet, der i sommeren 1991 er blevet trukket frem på Randers Remise. Foto: DSB/Privatfoto

Men fordi remisen i Randers skal tømmes, har han og en gruppe togentusiaster fra Falster gennem længere tid forsøgt at få fingrene i netop det tog.

- Vi har arbejdet på det her et års tid, siger Leif Flensted.

Læs også
200.000 ton materialer læsset af på havn
Læs også
200.000 ton materialer læsset af på havn

Hvis alting forløber som planlagt, går deres ønske i opfyldelse mandag den 26. august, hvor lokomotivet løftes op på særtransporten og fragtes cirka 364 kilometer tværs gennem Danmark.

- Med det nye signalsystem er det meget besværligt at transportere det på skinner, som vi tidligere har gjort. Derfor bliver den transporteret af landevejene, siger han.

Har en særlig betydning for de frivillige

Målet er Gedser Remise, der drives af frivillige entusiaster som Leif Flensted.

Her udstilles der allerede lokomotiver af noget ældre dato, men på en måde har det sorte lokomotiv fra Randers manglet i deres samling.

quote Der kan være problemer med kedlen

Leif Flensted, driftsbestyrer og sikkerhedsansvarlig på Gedser Jernbane

- Fordi det blev bygget i 1886, hvor Gedserbanen blev indviet. Og så har det samme størrelse som de lokomotiver, der kørte hernede, fortæller Leif Flensted.

Det bliver dog ikke remisens ældste lokomotiv, eftersom de har et fra 1882 og dermed er fire år ældre. Samtidig kommer lokomotivet fra 1886 også til at skille sig lidt ud fra mængden.

- Det er blevet ombygget i 1920'erne, hvor DSB besluttede at ombygge mange af de gamle lokomotiver, siger Leif Flensted.

Her ses toget i Brande i 1962.
Her ses toget i Brande i 1962. Foto: DSB/Privatfoto

Kan det stadig køre?

- Nej, det kan det ikke. Vi har nogle planer med det, men vi skal lige gennemgå og se, hvilken stand det er i –det er dog ambitionen at få det til at køre, svarer han og tilføjer:

- Der kan være problemer med kedlen, og det er den vigtigste del, men jeg har set lokomotivet og tror, at det nok skal komme til at køre.

Hvad koster det at fragte et lokomotiv gennem Danmark?

Transporten af lokomotivet med særtransport fra Randers til Gedser koster ifølge Leif Flensted cirka 60.000 kroner. 

Prisen for selve lokomotivet er dog noget helt andet.

Billedet af lokomotivet menes at være taget i 1923.
Billedet af lokomotivet menes at være taget i 1923. Foto: DSB/Privatfoto

- Vi har ikke betalt noget for lokomotivet, fordi vi er medlem af Dansk Jernbaneforbund, og så har vi som forening fået det til Gedser Remise, siger Leif Flensted og tilføjer:

- De kunne ikke selv bruge det, og sådan et tog skal frem, så folk kan se det.

Særtransporten ventes at ankomme med damplokomotivet klokken 17, hvorefter det skal løftes ned på skinnerne.

Læs også
Se de første billeder af verdens længste sænketunnel
Læs også
Se de første billeder af verdens længste sænketunnel

- Jeg ser meget frem til at få toget herned, fordi det passer ind i remisens samling, som nu kommer op på syv. 

- Og vi skal have lidt nyt i samlingen, så folk har lyst til at komme på besøg, siger Leif Flensted.

Gedser Remise regner med at runde 9.000 besøgende i år, hvilket tilføjelsen af lokomotivet fra 1886 skal være med til at sikre. 


Nyhedsoverblik