Sejlerne på Guldborg Sund modtog kort før jul en nedslående nyhed fra Sund & Bælt: Frederik IX’s bro, der forbinder Falster og Lolland ved Nykøbing Falster, skal i fremtiden ikke være en klapbro.
Uden en klapbro vil Guldborg Sund blive spærret for gennemsejling ved Nykøbing Falster for alle skibe højere end fire meter. Det vil være ødelæggende for lystsejlerne, lød det 20. december fra Per Thomsen, koordinator for sejlklubberne i Guldborgsund Kommune.
Vi kan håbe på nogle joller og motorbåde, men sejlklubberne, som vi kender dem i dag, vil dø ud
- Sejlerturismen især sydfra vil dø ud, og sejlklubbernes rekrutteringsgrundlag vil blive ødelagt. Vi kan håbe på nogle joller og motorbåde, men sejlklubberne, som vi kender dem i dag, vil dø ud, sagde Per Thomsen dengang.
Minsterium: Ingen planer om fast bro
Noget kunne imidlertid tyde på, at Sund & Bælt har glemt at konsultere den lov, som er hele grundlaget for, at der bygges et ekstra spor på Frederik IX’s bro. Her står helt klart, at jernbanebroen over Guldborg Sund skal være en klapbro.
Det er der ingen planer om at ændre ved, skriver Transport- og Boligministeriet i en mail til TV2 ØST.
- Transport- og Boligministeriet kan oplyse, at der ikke er truffet beslutning om at ændre den i anlægs- og driftsloven for Femern Bælt-forbindelsen med tilhørende landanlæg i Danmark angivne enkeltsporede jernbaneklapbro over Guldborg Sund til en fast jernbanebro, lyder det i mailen fra ministeriet.
En sådan ændring kan kun ske ved, at Folketinget vedtager en ændring af loven, forklarer Transport- og Boligministeriet.
- Før det i givet fald kan ske, skal der foreligge et beslutningsgrundlag med en nærmere beskrivelse af en fast jernbanebro. Et sådant beslutningsgrundlag foreligger ikke, skriver ministeriet videre.
Artiklen fortsætter under grafikken
Grafik: Nick Abildgaard
Simpel som en russisk rumraket
Frederik IX’ bro er bygget i 1962 som et vigtigt led i fugleflugtslinjen mellem Danmark og Tyskland. Broen er udstyret med fire vognbaner, et enkelt jernbanespor samt en broklap, der tillader skibe at passere.
I forbindelse med anlæggelsen af den nye Femern-forbindelse skal broen udbygges til en dobbeltsporet elektrisk jernbane. Ifølge anlægsloven fra 2015 skal broen også efter udvidelsen være en klapbro.
I 2011 kunne ingeniørvirksomheden Niras præsentere et projektforslag for byggeriet af klapbroen til elektriske tog over Guldborg Sund. Projektforslaget, der blev omtalt i fagbladet Ingeniøren og for nylig i Folketidende blev beskrevet således:
- Det har ikke været nemt, men løsningen er blevet simpel som en russisk rumraket – underforstået, at den endelige løsning er meget simpel, lød det i 2011.
Artiklen fortsætter under billedet
Står fast på anlægslov
Hvis broen skal laves til en fast bro, kræver det en ændring i anlægsloven. Men den politiske vilje til at ændre i anlægsloven finder man hverken til højre eller venstre for den socialdemokratiske regering.
- Som udgangspunkt ønsker vi at gennemføre det, som står i anlægsloven, nemlig, at der skal etableres en klapbro af hensyn til de sejlende, siger Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre.
Det er helt utilstedeligt. Sund og Bælt har ikke mulighed for bare at lave beslutningen om
- Nogle gange er det sådan, at når man ser nærmere på et projekt i projekteringsfasen, opstår der udfordringer, som det skal være tilfældet her. Men det er ikke noget, vi er blevet forelagt politisk, så vores udgangspunkt er, at anlægsloven gennemføres, tilføjer han.
Kristian Pihl Lorentzen understreger, at det selvfølgelig er blevet undersøgt, inden anlægsloven blev vedtaget, at det er muligt at opføre en klapbro.
Foruden en lovændring vil en løsning uden broklap også kræve en grundig undersøgelse af, hvad det vil betyde for lokalbefolkningen, herunder de sejlende.
- Men indtil videre arbejder vi fra Venstres side med en klapbro.
Artiklen fortsætter under billedet
SF savner forklaring
I SF skaber Sund & Bælts besluting stor forundring hos transportordfører Anne Valentina Berthelsen, som selv er opvokset i Guldborgsund Kommune.
- Det er helt utilstedeligt. Sund & Bælt har ikke mulighed for bare at lave beslutningen om. Der står klart i det, der er vedtaget, at det skal være en jernbane-klapbro, siger hun til TV2 ØST.
Hos SF efterlyser man ligesom i Venstre en forklaring på, hvordan Sund & Bælt er nået frem til konklusionen om, at en klapbro bør erstattes med en fast bro.
- Det er overhovedet ikke tilfredsstillende. Vil man gerne have beslutningen ændret, bliver man nødt til at give en solid begrundelse for hvorfor. Jeg ser frem til, at Sund & Bælt sender en begrundelse til ministeriet og ordførerne. Ellers kommer vi ikke til at ændre nogen anlægslov, siger Anne Valentina Berthelsen.
Artiklen fortsætter under billedet
Guldborgsund-borgmester: Det betyder uendeligt meget
Transportministeriets udmelding vækker glæde i Guldborgsund Kommune, hvor borgmester John Brædder fra Guldborgsundlisten står fast på, at Frederik IX’ bro skal være en klapbro.
- Det er meget vigtigt med en klapbro. Der er mange, der sejler omkring Lolland og Falster. Har du ikke en klapbro, vil mange slet ikke kunne komme igennem, siger han og fortsætter:
- For os betyder det uendeligt meget som sejlerkommune - og som en kommune, der gerne vil udnytte vandet mere - at der er en gennemsejlingsmulighed.
John Brædder savner fortsat en grundig forklaring fra Sund & Bælt på, at broen skal være fast i stedet for en klapbro.
- Vi har endnu ikke fået nogen forklaring. Jeg får et brev om det lige inden jul, og jeg vælger at melde det ud, fordi jeg ikke synes, jeg vil sidde inde med en oplysning hen over julen, siger borgmesteren.
Det får fatale konsekvenser for os som kommune, hvis man svejser broen sammen
Vil ændre lov i dialog med borgmester
Hverken ingeniørvirksomheden, der udarbejdede projektet for en jernbaneklapbro til elektriske tog over Guldborg Sund, eller Banedanmark, der henholdsvis står for planlægningen og anlægget af broarbejdet, har ønsket at stille op til interview. De henviser i stedet til Sund & Bælt.
Sund & Bælt har ikke imødekommet TV2 ØST's forespørgsel om et interview for at svare på, hvorfor projektet fra 2011 ikke lader sig gøre. I stedet skriver Sund & Bælt i en mail:
- Det er korrekt, at der på nuværende tidspunkt ikke er truffet beslutning om at ændre den i anlægsloven for Femern Bælt-forbindelsen angivne jernbaneklapbro over Guldborg Sund til en fast jernbanebro, og at en sådan ændring kun kan ske ved, at Folketinget vedtager en ændring af loven.
- Det er i den forbindelse, at vi sammen med kommunen har en dialog om at finde den rigtige løsning, som både kan imødekomme kommunens behov og opfylde krav til jernbanesikkerheden.
Artiklen fortsætter under billedet
Spørger man John Brædder, er det dog stærkt begrænset, hvor meget dialog der har været.
- Der har været en dialog om støj, men vi har ikke haft en dialog om, at man ville lukke broen. Det får fatale konsekvenser for os som kommune, hvis man svejser broen sammen. Det vil være en bro, der vil være lukket for altid og afskære folk fra at sejle rundt.
Han lover sejlerne, at han vil holde fast i, at der skal være en klapbro.
- Jeg vil kæmpe for, at vi fortsat kan sejle rundt om både Lolland og Falster - og at de turister, der kommer sydfra med sejlbåde, fortsat har adgang til Nykøbing, siger John Brædder.